DLF: Tal for læreres undervisning kan ikke sammenlignes

"Danske skolelærere underviser mindst", hedder det i en artikel i Berlingske Tidende i dag. Artiklen bygger på OECD-tal fra 2007 over lærernes undervisningstid. Men de tal indberettes så forskelligt, at de ikke kan sammenlignes, mener DLF.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Tallene er helt ubrugelige til en sammenligning, og det har vi dokumenteret for flere år siden. Det er derfor useriøst, at Berlingske bruger de gamle tal som basis for en forsidehistorie med overskriften 'Danske lærere bruger mindst tid i klassen'," siger formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.

Stor forskel på opgørelserne

Danmark placerer sig på en 29. plads ud af 32 OECD-lande, når det handler om, hvor meget af arbejdstiden, lærerne bruger på at undervise, skriver avisen.

Danmarks Lærerforening mener, opgørelsen er usaglig, fordi den sammenligner tal, som er opgjort på forskellige måder.

"Der er så stor forskel på, hvordan de forskellige lande opgør undervisningstiden, at der ikke er grundlag for at sammenligne tallene. Nogle lande medregner pauser i undervisningstiden, andre gør ikke. Nogle lande bygger på det maksimale undervisningstimetal, andre fraregner lærernes andre opgaver", siger Anders Bondo.

OECD's opgørelse over lærernes undervisningstid stammer fra 2007, og DLF har tidligere kritiseret, at det er usagligt at sammenligne tallene. For at illustrere dette, har foreningen udarbejdet en alternativ oversigt, hvor de danske lærere placerer sig på henholdsvis en 2., 8., 14. eller 26. plads alt efter hvordan man opgør tallene.

Se DLF's notat og Folkeskolens øvrige dækning af OECD's opgørelse af lærernes undervisningstid via linkene til højre.

(Tilføjet kl. 12.45):

Minister: Kan lærere bruge mere tid på undervisning?

Ifølge Berlingske Tidende vil undervisningsminister Tina Nedergaard gerne have, at lærerne underviser mere.

"Det er kommunernes ansvar, men jeg vil gerne anbefale, at lærerne underviser mere. For mig er der ingen tvivl om, at eleverne skal have mere tid med lærerne, hvis vi skal løfte folkeskolen", siger hun ifølge avisen.

I en pressemeddelelse i dag præciserer ministeren citatet. Hun mener, det kunne være interessant at se på, om de danske lærere kunne bruge mere af arbejdstiden på at undervise.