Skal Danmarks Lærerforening for alvor lykkes med at mindske løngabet
mellem sosu-undervisere og folkeskolelærere, går en af vejene via en større
udmøntning af Ny Løn.
Sådan lød det fra både Morten Refskov og Per Breckling, henholdsvis formand for
Overenskomstudvalget og hovedstyrelsesmedlem samt formand for Fredericia
Lærerkreds, da OK24-aftalen i marts måned blev sendt til afstemning blandt
medlemmerne.
For det opnåede resultat gav pæne lønstigninger og satte umiddelbart en prop i
løngabet mellem sosu-undervisere og folkeskolelærere, men aftalen kom på ingen
måde sosu-undervisernes mangeårige lønefterslæb til livs.
Med aftalen kom også en erkendelse af, at det er ekstremt svært for DLF at
ændre på løngabet via de centrale lønforhandlinger, så fremadrettet skal der
øget fokus på at hente flere lønkroner ind til medlemmerne via lokallønnen.
”Vi har endnu ikke formuleret en konkret ambition om, hvad vi vil opnå via Ny
Løn. Det er et arbejde, vi har foran os. Men vi er nødt til at afsøge alle veje
til at mindske lønforskellen, fordi det er svært at forestille sig, at vi kan
opnå et resultat ved de centrale overenskomstforhandlinger, der endegyldigt
løser problemet. Altså skal vi være både skarpere og tydeligere på Ny Løn som
et potentielt redskab”, siger Morten Refskov.
Fælles fodslag
Første skridt til mere lokalløn for lærerforeningens medlemmer på sosu-skolerne
handler om at skabe en fælles forståelse for Ny Løn – blandt både ledelse og
medarbejdere.
Derfor inviterer Danmarks Lærerforening sammen med Danske
Sosu-skoler og Dansk Sygeplejeråd den 4. oktober til en fælles konference for
tillidsrepræsentanter og ledelse på alle landets sosu-skoler.
På sosu-skolerne bestemmer den enkelte skoles bestyrelser, hvor mange penge der skal afsættes på budgettet til Ny Løn. Og ulig folkeskoleområdet, hvor den
lokale lærerkreds forhandler Ny Løn, så forhandler den enkelte skoles
tillidsrepræsentant Ny Løn på sosu-skolerne.
”Derfor kræver det både en fælles forståelse for den økonomiske ramme til Ny
Løn, men også at vores tillidsrepræsentanter er klædt på til at indtage det
politiske rum, som Ny Løn på sosu-skolerne er. Så de skal klædes på til
forhandlingerne, både i forhold til datagrundlag, men også i forhold til
forhandlingsteknik og strategisk tænkning”, fortæller Morten Refskov.
Han håber, at konferencen kan skabe et lidt mere fælles billede rundt på
skolerne, give inspiration på tværs og nogle konkrete værktøjer til
forhandlingerne.
”Lige nu ser vi meget forskellige traditioner rundt på skolerne samt store
forskelle i såvel afsatte midler som holdninger til Ny Løn. Så konferencen vil
forhåbentlig give mere fælles fodslag”, siger Morten Refskov og fortsætter:
”Vi vil gerne arbejde for nogle fælles sigtelinjer, og DLF’s fokus er objektive,
fremadrettede kriterier for tildeling af Ny Løn, som kan sikre alle vores
medlemmer – og ikke kun enkelte - en lønudvikling over tid”.
Strategisk tænkning
DLF’s øgede fokus på Ny Løn som en måde at mindske løngabet for
sosu-undervisere på får opbakning fra to af deltagerne på konferencen.
”Det er svært for vores lille gruppe at slå igennem til de centrale
overenskomstforhandlinger. Derfor bliver lokalløn et rigtig vigtigt redskab,
hvis ledelsen på den enkelte skole vel at mærke afsætter midler til det”, mener tillidsrepræsentant på Sosu Nord Magne Dreyer.
”Der skal flere ting til at få mindsket løngabet, blandt andet hele narrativet
om de grupper, vi uddanner, men jeg er helt enig i, at Ny Løn er vigtigt og
kan have en effekt”, siger Jonas Edison Holm, tillidsrepræsentant på Social- og
Sundhedsskolen Fredericia, Vejle, Horsens.
De peger begge på forhandlingsteknik og strategisk tænkning som de to vigtigste
ting, som tillidsrepræsentanterne rundt på skolerne har behov for at blive
klædt bedre på til.
”Som tillidsrepræsentant på en sosu-skole forhandler du løn for rigtig mange
mennesker, og du sidder samtidig over for topledelsen på skolen. Som
udgangspunkt har ledelsen en stærkere position i kraft af større indsigt i de
ting, der gør sig gældende i forhandlingen. Det gør det endnu vigtigere, at du
er klædt ordentligt på blandt andet i forhold til argumentation, så du kan
bygge et argument op og udfordre ledelsens argumenter”, siger Magne Dreyer.
”Der ligger enormt meget strategi i de forhandlinger, så det er
vigtigt at blive klædt på til at være strategisk i ens argumenter og forstå, at
bare fordi, man får nej én gang, så skal man ikke give op på den lange bane.
Det handler om nudging og om at opnå langsigtede resultater”, siger Jonas
Edison Holm.
Datagrundlag er vigtigt
Jonas Edison Holms arbejdsplads har skoler fordelt på fire matrikler i
Fredericia, Vejle, Horsens og Kolding, og fremadrettet skal medarbejderne
arbejde på flere matrikler.
”Det vil vi gerne have ind som et ulempetillæg via vores lokallønsmidler, og
her mener flere af mine tillidsrepræsentants-kolleger, at hvis vi får nej nu, så er den debat
ligesom slut, men sådan foregår forhandlinger ikke. Så let skal man ikke give
op, og her er et behov for, at der kommer øget fokus på strategisk tænkning”, mener
han.
Både Magne Dreyer og Jonas Edison Holm peger på datagrundlag som et andet
vigtigt fokusområde i forhold til at klæde tillidsrepræsentanterne bedre på.
For data er altafgørende, når der skal vægtige argumenter på bordet i forhold
til Ny Løn.
Her efterspørger Jonas Edison Holm en nem beregner, da alle tal
omkring løn pt tager udgangspunkt i 2012.
”Man kan hurtigt blive forvirret, lidt konfus og virke uprofessionel, når man
forhandler og så taler 2012-tal. Her kunne jeg virkelig godt tænke mig en
beregner fra centralt hold, som kunne gøre det nemt at omregne til
nutidskroner”, siger Jonas Edison Holm.
Fastholdelsestillæg efter fem år
På både Social- og Sundhedsskolen Fredericia, Vejle, Horsens og Sosu Nord
arbejder de med forhåndsaftaler i forhold til Ny Løn. På Sosu Nord er det en
gammel aftale – fra før lockouten i 2013.
”Vi er en af de sosu-skoler, der er så heldige, at vi har en gammel
forhåndsaftale. For hvor mange ophævede deres forhåndsaftale efter lockouten i
2013, så sagde vores direktør, at vi beholder vores. Så vi blev ikke slået
tilbage til start, og det er en kæmpe fordel for os, at vi har en
forhåndsaftale”, fortæller Magne Dreyer.
I forhåndsaftalen står blandt skrevet, at undervisere får tillæg for
forskellige uddannelser; master, diplom og særlig efteruddannelse.
Forhåndsaftalen sikrer også et særligt fastholdelsestillæg for undervisere, når
de har været ansat fem år på Sosu Nord.
”Som ansat på en sosu-skole er du typisk ansat på løntrin 3, og så kan du ikke
komme højere op, fordi der kun er tre løntrin. På Sosu Nord har vi forhandlet
os til et fastholdelsestillæg, som man tildeles efter fem år. Det viser, hvad
Ny Løn kan bruges til”, mener Magne Dreyer.
Da fastholdelsestillægget blev indført i 2021, gav det 1.800 kroner årligt. I
dag er beløbet på 4.200 kroner om året.