Debat: En tale jeg gerne ville have holdt om inklusion på kongressen
Denne tale bliver udgivet som et indlæg på folkeskolen.dk, da jeg ikke er delegeret og derfor ikke deltager på Danmarks Lærerforenings kongres den 8. - 9. november 2022.
Ærede kongres og kære delegerede!
DLF har i mere end 15 år diskuteret inklusion. Vi har drøftet hvad
der forstås ved inklusion. Vi har drøftet hvordan inklusion praktiseres.
Dialogen har været fyldt med erfaringer, synspunkter, fordomme og realiteter i
en blanding, som ofte har været en gang pærevælling.
De værste diskussioner har været spørgsmålet om DLF er for eller
imod inklusion, da denne debat har været mudderkastning fra grøft til grøft
uden de store afklaringer. Jeg har selv bidraget gennem perioden i forsøg på at
kvalificere debatten. Om det er lykkes, må andre vurdere.
Mit udgangspunkt har, siden mine første spæde kvæk her i
Folkeskolen op til kommunalreformen i 2007 været, at sikre alle børn den
undervisning de har glæde og gavn af.
En undervisning, som tager udgangspunkt i
andet end det formelle mål med inklusion;
- at reducere udgifterne til specialundervisning til fordel for almenskolen.
Mit sigte har ikke været at forhindre børn i at være i
almenskolen. Sigtet har ikke været, at stå i vejen for at almenskolen fik de
fornødne didaktiske kompetencer og viden om de (for almenskolen) helt nye
målgruppers behov og forudsætninger for at modtage undervisning. Jeg kan kun
glæde mig over, når folkeskolen reelt giver børn den undervisning, hvor de
lærer og dannes så godt de kan. NEJ, mit sigte har hele vejen været, ikke at
glemme alle de børn, som folkeskolen ikke har kunnet håndtere, fordi sikring af
viden, erfaring, didaktik og indblik om børnenes forudsætninger har manglet, og
fortsat mangler.
Her vil jeg stilfærdigt minde hele kongressen om, at disse
børn kendes af alle kredse i DLF, alle kommuner, alle skoler, de fleste klasser
og rigtig mange lærere - ja de kendes af alle som interesserer sig for
folkeskolen.
Det har hele vejen stået klart, at DLF har stået bag målet om at
reducere udgifterne til specialundervisning - det overordnede mål med
inklusion. Sigtet har været sat af tidligere undervisningsminister Christine
Antorini (S), som argumenterede hårdt for det moralsk forkastelige i, at børn ikke
fik lige muligheder for at være en del af fællesskabet i almenskolen, når de
var placeret i et specialpædagogisk skoletilbud - særligt specialskoler var/er
bandlyst i dette perspektiv.
Min største undren gennem de seneste 15 år
har dog været, at DLF på kongres- og hovedstyrelses-niveau ikke har vægtet det moralske
ansvar vi som fagforening har overfor de børn, som mistrives på grund af
fastholdt- og forfejlet inklusion. I mange tilfælde betegnes dette som
decideret kommunalt omsorgssvigt. Vi kender alle til utallige eksempler på
fejlplaceringer af børn, men DLF har ikke gjort tilstrækkeligt for at skelne
mellem god og pissedårlig inklusion. Dermed har DLF et medansvar for dele
af den mistrivsel blandt børn og unge mennesker i Danmark, som har udviklet sig
til at være et samfundsproblem.
Nu skal kongressen igen forholde sig til foreningens tilgang til
inklusion. Jeg forventer, at det kommer til at fremgå klart og tydeligt, at
inklusion som virker, er noget DLF bakker op om. Men al den inklusion der
skaber mistrivsel hos børn og skaber dårligt arbejdsmiljø for lærerne, fordi
der er tale om fejlplacering i almenskolen, den inklusion vil DLF ikke bakke op
omkring. Det forventer lærerne. Det fortjener børnene. Det kan DLF stå på mål
for.