Anmeldelse
Matematikdidaktik på mellemtrinnet
Fra matematikundervisning til matematiklæring
Hvordan skal vi tilrettelægge vores matematikundervisning, så eleverne får mulighed for at lære det, som er vigtigt i faget? Og hvad skal de lære i matematik? Og hvad er vigtigst: At kunne regne eller kunne tænke matematisk?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Matematikfaget i grundskolen har siden "tidernes morgen" levet med en gruopvækkende inerti. På trods af utallige rapporter og adskillige folkeskolelove undervises der i rigt mål i færdigheder, som var rigtig vigtige i tidligere tider, frem for i de kompetencer, som folkeskoleloven i år 2019 definerer. Dette ofte legitimeret af den politiske uenighed på Borgen om, hvad der er vigtigst.
Fakta:
Titel: Matematikdidaktik på mellemtrinnet
Forfatter: Connie Nielsen, Elisabeth Tang
Pris: 350
Sider: 100
Forlag: Matematik
I det seneste årti er dette forstærket af utallige test, som kun har kunnet måle netop elevernes matematikfaglige færdigheder. Testene er med åbne øjne gået i en stor bue uden om elevernes matematikfaglige kompetencer, som man ikke har kunnet måle. Og om man vil det eller ej, vi er alle påvirkelige af, hvad der testes i. Derfor har undervisning i de områder, der er blevet testet i, fyldt alt, alt for meget i matematikundervisningen. Så et stort, stort hurra og stor cadeau til vores nye undervisningsminister for udmeldingen om at afskaffe de nationale test fra næste skoleår. Samtidig er det vigtigt at holde fast i at sætte noget andet i stedet. Forældre har en legitim interesse i at vide, hvordan det går deres børn. Kun herved kan de bakke op om elevernes læring.
"Matematikdidaktik på mellemtrinnet" er en rigtig værkstedshåndbog. Bogen tager udgangspunkt i skolens virkelighed og henvender sig især til matematikundervisere, ikke mindst matematiklærere, som benytter lærebogssystemet "Abacus" i undervisningen, da alle eksempler i bogen tager udgangspunkt heri.
Bogen har fokus på anvendelsesorienteret matematik og virkelighedsnær læring og behandler følgende emner: organiseringen af undervisningen, matematiske kompetencer, undersøgende matematik, regnestrategier, aktivitetspræget undervisning, differentiering, den sproglige dimension i matematik og formidling af læring.
"Matematikdidaktik på mellemtrinnet" er et godt supplement til underviseren, der ønsker at kvalificere undervisningen i matematik. Bogen hører hjemme på skolens lærerbibliotek sammen med andre titler, der sætter fokus på elevernes læring i matematik. Ikke mindst på skoler, som benytter "Abacus" i undervisningen.