Anmeldelse
Den hybride skole
Virkelig og virtuel
Teknologi i skolen har store konsekvenser for hverdagen og undervisningen. Denne bog har fagligheden i orden, men leder du efter konkrete løsninger, så led et andet sted.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen "Den hybride skole" er en videreudvikling af bogen "Skole 2.0" og fortsætter tråden om, hvordan skolen kan imødekomme rækken af samfundsmæssige forandringer, som teknologien og hastigheden, det sker i, afstedkommer. Bogen består af otte tematiserede kapitler, hvor det første er en læsevejledning, som guider læseren ind til bogens udgangspunkt og baggrund for resten af kapitlerne. De enkelte kapitler består af en kort introduktion, uddybning af kapitlets tema gennem bearbejdning og henvisninger til nyeste teori på området og en række caseeksempler baseret på forfatternes egen forskning.
Fakta:
Titel: Den hybride skole
Forfatter: Birgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen
Pris: 300
Sider: 233
Forlag: Forlaget Klim
Som bogens titel antyder, ligger fokus på skolen og det forandrede klasserum. At være hybrid betyder i denne sammenhæng en sammensmeltning af det fysiske og det digitale rum. Hvor starter det ene, og hvor begynder det andet? Det får læseren flere bud på, og på hvordan det konkret manifesterer sig. Eksempelvis at skolens digitale miljø er gået fra specifikke datalokaler og udstyr med mere til allestedsnærværende teknologi. Kulturelt fra noget, man tager ind i undervisningen, til noget, som store dele af undervisningen er afhængige af, og som forventes er dagligt tilgængeligt. Dele af denne anvendelse træder desuden helt uden for de digitale rammer og ind i de fysiske gennem for eksempel GPS-løb, interaktive gulve med mere.
Bogen giver en række gode opdateringer og perspektiveringer på teknologiens indtog i skolen og uddannelsesverdenen. Man kunne måske også have bragt fokus på de mere kritiske perspektiver omkring digital teknologi i skolen vedrørende anvendelse og udfordringer. Som tidligere bøger af forfatterne virker bogen fagligt solid og velfunderet. Målgruppen må først og fremmest være undervisere og studerende på professionshøjskoler og gymnasier samt pædagogiske it-konsulenter. Jeg vil ikke mene, at bogen umiddelbart vil være interessant for lærere ude i praksis. Det skyldes først og fremmest mangel på praktisk anvendelse og et højt teoretisk niveau, som måske giver årsagen til teknologiske udfordringer i skolen, men ingen løsninger til hverdagsarbejdet med it i folkeskolen.