Debat
Motivation og læring
Indlægget omhandler motivation og læring
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg læser IT, læring og organisatorisk omstilling på Aalborg Universitet i København. I den forbindelse beskæftiges jeg meget med motivation og læring, hvor IT også kan indgå i den enkelte motivations- og læringsproces. Før læste jeg en PBA i international handel og markedsføring.
I forhold til at kunne motivere elever eller studerende i undervisningen, er det vigtigt at der er en vis håndgribelighed over fremgangsmåden. Det gør det nemlig meget mere interessant. I forhold til dette, er det derfor vigtigt at have fokus på, hvordan det teoretiske kan kobles sammen med praksis.
Det kan være svært at koble teorien op på praksis, når man som lærer ikke har været ude i erhvervslivet. Eller levet i den samme livsstil eller livssituation i forbindelse med teknologi eller følelser som Sokrates eller andre store mestre.
At teorien ikke er praksisorienteret, giver en betydelig ineffektiv undervisning, da motivationsniveauet dermed bliver lavere hos de lærende.
Der findes ikke dårlige elever, kun dårligere lærere
Der er et gammel ordsprog, der lyder: Der findes ikke dårlige elever, kun dårligere lærere. Nogen vil mene, at det er lærerne, som bør være bedre og mere erfarne i forhold til at undervise i deres fag.
Dette ordsprog kan også vendes om til: Der findes ikke dårlige lærere, kun dårlige elever. Det kommer vi ikke videre af. Der er i høj grad brug for motiverede og deltagende elever og studerende.
I forhold til at arbejde med hjemmesider i fritiden, og herunder en blog, som omhandler herretøj til unge mænd online, har jeg gjort egne erfaringer med online markedsføring og kodning. Denne viden kan jeg bidrage med i undervisningen, og kan være med til at styrke de lærendes motivation og læring baseret på Illeris' teori - læringens tre dimensioner.
Ved at nytænke undervisningen, er det muligt at skabe en synergieffekt mellem lærere og lærende. Det kan blandt andet gøres ved at inkludere eleverne mere i undervisningen, således eleverne selv kan dele ud af deres erfaringer. Eksempelvis ved at lade eleverne vise praktiske eksempler på kodning eller markedsføring i undervisningen. Det kræver dog, at lærerne giver plads og accepterer at de ikke ved alt som de jo ikke gør.
Dette indlæg skal ikke ses som en endegyldig løsning, men kan forhåbentlig inspirere til at gå den rigtige retning. Dette i forhold til motivation og læring.