Anmeldelse
Grundbog til læreruddannelsen
Bogen indeholder ikke mange indholdsmæssigt overraskende valg, men der arbejdes med genren grundbøger til læreruddannelsen - og det er spændende.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Må ikke slettes" er en grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområde. I bogens indledning skriver forfatterne, at der er lagt vægt på perspektiver, der er vigtige, hvad enten faget hedder pædagogik eller pædagogik og læring. I Danmark hedder fagområdet, bogen kan bruges i, ingen af delene, men derimod pædagogik og lærerfaglighed.
Fakta:
Titel: Må ikke slettes
Oversætter: Connie Møller Christensen
Pris: 350
Sider: 335
Forlag: Forlaget Klim
Bogen er oprindelig norsk, hvilket altså mærkes allerede i indledningen. Den består af 12 kapitler, der alle er skrevet af vidende og kompetente norske forskere. De områder, der berøres, kredser om læring, læringsstrategier og evaluering af læringsprocesser. Det er ikke overraskende.
Overraskende er det derimod, at der er et helt kapitel om socialisering. Et grundbegreb, der måske har manglet i tidligere udgivelser til området. Det er en god ide, og kapitlet er velskrevet. Også it i undervisningen har fået et helt kapitel, og også det er glimrende. Her får vi som læsere en god indføring i de kompetencer, lærerstuderende nødvendigvis må tilegne sig for at kunne uddanne borgere til det moderne samfund. Begrebet digital dannelse bliver fremstillet og diskuteret kort – måske for kort.
Som grundbog indeholder bogen det, den skal, men ikke mange overraskelser, og som ved alle andre grundbøger skal den underviser, der vælger bogen til sine lærerstuderende, selv arbejde med at udvide og forlænge de enkelte kapitler. Her får underviseren dog fin hjælp, idet alle kapitler er bygget op efter samme princip: Mål for den ønskede læring, nøgleord for kapitlet, repetition og opsamling på nøgleordene og forslag til, hvordan de studerende skal arbejde med noter og øvelser.
Alle kapitler indeholder gode forslag til link, underviseren og de studerende sammen kan vælge at uddybe kapitlet med. Det er glimrende, og bogen er på den måde et fint eksempel på, at der kan - og bør - arbejdes med genren ”lærebog” til professionsuddannelserne.