Anmeldelse
Lærer under designprocesser
En dåseåbner til at arbejde mere reflekteret med designprocesser
Jeg indgår ofte i diskussioner om teknologiforståelse, design thinking, computational thinking med mere, som er interessantt, men svært at handle på. "Lærer under designprocesser" tilbyder en gennemtænkt pendlen mellem brugbar teori og praksiseksempler, du allerede kan bruge på mandag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg har mere eller mindre ødelagt "Lærer under designprocesser", i hvert fald står bogen ikke så ny og fin som før læsning. Den er nu spækket med markeringer, figurer og andre kuglepensstreger. Markeringer, der enten lægger sig i kategorien interessante perspektiver eller konkrete handlemuligheder/tips, der kan bruges med det samme.
Fakta:
Titel: Lærer under designprocesser
Pris: 270
Sider: 191
Forlag: Dafolo
Bogen virker som et meget ydmygt bogprojekt. Bidragyderne har formået at skabe et helstøbt koncept, hvor de forskellige indlæg er afstemt og bygger oven på hinanden. Det giver derfor ikke mening at fremhæve enkelte kapitler, idet formen og kvaliteten opleves som konsistent.
Igennem det meste af bogen er designcirklen et omdrejningspunkt, og det er tydeligt at mærke, at figuren er en vigtig dåseåbner til at eksplicitere og fastholde refleksionen i processerne. Designcirklen bliver vendt og drejet på mange uddannelsesniveauer, og den suppleres fint med andre teoretiske perspektiver som Kolbs læringscirkel og Schøns refleksionsforståelse. Dermed tilbydes en stor spejlingsværdi, der i hvert fald giver mig mod på at arbejde mere struktureret med designprocesser i undervisningen.
Jeg kan varmt anbefale bogen, hvis du ønsker at arbejde med at stilladsere designprocesser, hvor den lærende er i centrum.