Forskning
Skolelærere skal ikke være eksperter
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et nyt pædagogisk tidsskrift, »Nyt Dansk Udsyn«, slår hårdt fra sig allerede i sit første nummer. Under overskriften »Skolelærere skal ikke være eksperter!« skriver lektor i pædagogik på læreruddannelsen Iben Benedikte Valentin Jensen, der også er medredaktør af tidsskriftet:
»Jeg bliver nødt til at understrege følgende, som kan chokere en del; når en lærer siger, han er god - er han højst sandsynlig ikke god. Når en lærer siger, han er i tvivl, er han højst sandsynlig meget vidende. Når en lærer siger, han ikke ved, hvad der virker, er det udtryk for et professionelt fagligt vilkår i undervisningen og ikke det modsatte. Jeg er flov over, at lærerstanden i mange år har forsømt at afsløre denne hemmelighed, men nu må det ud. Vi kan ikke komme videre, hvis andre professioner ikke forstår dette professionsvilkår hos lærere«.
Det har som bekendt været god latin på bjerget de senere år at sige det modsatte, nemlig at lærere skal være eksperter i undervisning, men »Nyt Dansk Udsyn« udgives af en ny sammenslutning af uddannelsesfolk, der med »afsæt i det tyske dannelsesbegreb og den danske livsoplysningstradition« ser sig som en »kritisk og nødvendig modkultur i en skoledebat, der i øjeblikket alene benytter sig af økonomiske, neurologiske, sociologiske eller psykologiske argumentationer«. Nyt Askov kalder de sig.
Læs tidsskriftet gratis på nyt-askov.dk