KL's skoleudvalgsformand Thomas Gyldal og lærernes formand Gordon Ørskov Madsen går sammen med de øvrige interessenter i skolen om seks principper for, hvordan folkeskolerne kan sættes mere fri af statslige regler. Uden at det vel at mærke bliver en spareøvelse, understreger Gordon Ørskov.
Foto: Maria Becher Trier
Skolens parter i fælles budskab: Stop statslig detailstyring
Organisationer lancerer i dag seks principper for statslige frisættelse af skolen
I to år har Esbjerg og Holbæk afprøvet skoler med frihed fra statslige regler, og nu spiller skolens forskellige interessenter ud med et fælles bud til Christiansborg på, hvordan man i fremtiden kunne forestille sig en styringsmodel for skoleområdet, der sikrer en mere lokal styring af folkeskolerne. Det er Sammen om skolen-parterne KL,
Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen,
BUPL, Skole og Forældre og Danske Skoleelever, der i dag lancerer seks fælles principper for, hvordan folkeskolen bør styres og ledes. Det handler om at tage udgangspunkt i leders og medarbejderes dømmekraft og faglighed på den enkelte skole og samarbejde med skolebestyrelse og elevråd om lokalt at ud. Det handler om, at staten skal sikre gode rammer og muligheder for en ordentlig kvalitet i skolen, men afholde sig fra at detailstyre. Og også om, at kommunalbestyrelserne skal lade være med at sætte 117 projekter i gang samtidig.
"Folkeskolen er i dag alt for stramt styret, og det går ud over undervisningen og motivationen", siger formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen. "Ved at tage afsæt i lærernes faglighed, elevernes behov og mulighederne på den enkelte skole kan vi skabe en mere sammenhængende skoledag med langt bedre og mere varieret undervisning for eleverne - samt øge overskuddet hos lærerne". Han understreger dog, at hvis man vil høste frugterne af frisættelsen, er det helt afgørende, at økonomi og rammer følger med:
"Frisættelsen skal bruges til at udvikle god skole og undervisning og må ikke blive til en måde at spare uhæmmet på folkeskolen".
Formand for KL's Børne- og
Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen understreger vigtigheden af frihed til, at man lokalt
i et samarbejde mellem praktikere, ledere, forvaltning og politikere finder de
løsninger, der passer bedst til den lokale skoledag:
"Men også hvordan kommunerne nogle gange skal træde et skridt
tilbage. Det er stærkt og vigtigt, at vi på denne måde kan tale med én stemme,
og jeg forventer, at der vil blive lyttet til os på Christiansborg."
Politikerne skal være mere nysgerrige og mindre dikterende, fremhæver formand for Skolelederforeningen Claus
Hjortdal: "Forvaltningen mere understøttende frem for kontrollerende,
og skolelederne skal have modet til at være tydelige på en ledelse, der både er
inddragende og passer til den enkelte skole. På alle niveauer er det vigtigt,
at dialog og samarbejde kommer før beslutninger."