Anmeldelse:

Når alt er nyt

Ramlas verden er en letlæst serie om Ramla, der er flyttet fra Tanzania til Danmark. Fortællingerne taler direkte ind i basis og supplerende undervisning i dansk som andetsprog, men har også sin berettigelse i almenundervisningen. Og der er gode, gratis sprogbaserede aktiviteter dertil.

Offentliggjort

Fakta:

Skolestart og afrikanske samosas/ Overtro og politi/Rugbrød og dansk fødselsdag for første gang/Gode venner og Jerusalema-dansen

Forfatter: Vicky Devi Smidt

Illustrator: Susanna Hartmann

129,95 kroner per bog

26 sider

Serie: Ramlas verden

Forlag: Elysion

Opgaver på: elysion.dk

10-årige Ramla er vokset op i Tanzania og er netop flyttet til Danmark sammen med sin mor, der har mødt en dansk mand. Efter kort tid i Danmark skal Ramla starte i 3.b på en dansk skole. Hun kan snakke noget engelsk, men ikke meget dansk, og hun kender ingen af de nye klassekammerater.

Gennem fire fortløbende fortællinger følger vi Ramlas udfordringer, bekymringer og glæder i en hverdag, hvor alt fra sproget og skolen til maden og måden at lege på er ukendt. Fortællingerne er let og  ligefremt  fortalt og formidler fællesskab og fremtidstro, men også den sorgfuldhed og alvor, som er indlejret i Ramla - og helt sikkert i mange andre børn, som befinder sig i en lignende krævende situation.

De fire hardback-bøger á 26 sider har et indbydende og luftigt layout med et læsbarhedsniveau på lix 20. Susanna Hartmanns fine farverige Illustrationer støtter fortællingen 1:1 og lægger op til dialog om indhold og sprog.

Serien er oplagt til arbejdet med læsning og sproglig udvikling på yngste mellemtrin. Med den nyankomne Ramla som hovedperson vil den samtidig være en invitation til spejling og identifikation for mange minoritetselever og til udsyn og empati for alle - og dermed også et godt bud på en multikulturel litteratur, der gerne skal finde vej ind i klasselokalerne.

Det gode kommunikative kopimateriale, som dsa-konsulent Malene Larsen har udviklet til serien sammen med forfatteren Vicky Devi Smidt, er en stor berigelse. Her er der blandt andet ordkort, fokusord, hul- og pusletekster og andre let tilgængelige aktiviteter, som sikrer sproglig opmærksomhed og deltagelsesmuligheder for alle elever både før, under og efter læsningen.

En lille ridse i den solide didaktik-lak er de vel mange slåfejl i lærerintroduktionerne; en ekstra korrekturrunde ville pynte - men dette har ingen betydning for indholdet og flytter ikke ved en klar anbefaling til at tjekke bøgerne ud og samtidig gøre brug af materialet, der kan hentes gratis på forlagets hjemmeside.