Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Gennem adskillige år har forskellige grupper af forskere vist, at hvis et ganske lille barn (½-1 år) gennem en længere periode stimuleres med et sprog forskelligt fra forældrenes sprog, for eksempel ved at have en barnepige, der taler til barnet med et andet sprog end forældrenes, så vil barnet mange år senere have lettere ved at lære dette andet sprog og i særdeleshed sprogets lydsystem.
Det er, som om det auditive system ved denne meget tidlige stimulation gøres parat til den efterfølgende indlæring mange år senere. Måske skulle vi bruge den viden til at stimulere småbørn hos indvandrerfamilier ved at lade nogle unge, lokale studerende tilbringe en times tid om ugen med at lege med småbørnene og tale til dem på det lokale sprog«.
Fra artikel i »Specialpædagogik« nummer 3, maj 2012, og i »Movement, Vision, Hearing - The Basis of Learning« (2011), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki, Warszawa, ISBN 978-83-62828-24-1.
Regeringen har den 1. marts i år fremsat forslag, der blandt andet indeholder krav om småbørns optagelse i daginstitutioner. Forskning viser, at der sker et skift i børns opfattelse og udvikling af sprog omkring etårsalderen. Det betyder måske, at man bør starte endnu tidligere som foreslået i ovenstående citat.
Ved at lade den helt indledende sprogstimulation foregå i barnets hjem og under overværelse af forældrene, kan man måske fjerne forældrenes frygt for »farlig« påvirkning fra en institution.