Nyt dansksystem til mellemtrin er aldeles fremragende og bygget op så eleverne både træner gruppearbejde og får en bog med sig videre som minde om det, de har lært og læst. Vær dog opmærksom på, at læsningen skal trænes på anden vis.
Safari er et nyt danskbogssystem til mellemtrinnet. Safari 3
er til 3. klasse. Systemet præsenterer eleverne for nyere tekster i
forskellige genrer og modaliteter.
Annonce:
Det er i sandhed en safari, de tages med på, gennem æstetiske tekster, fagtekster og brugstekster. De
tre forskellige former for tekster er nogenlunde ligeligt repræsenteret i systemet,
med en lille overvægt på litteratur. Bogens brug af de fire teksttyper
lægger sig således op ad kravene i fælles mål.
Inden vi dykker lidt mere ned i det konkrete indhold, skal
nævnes at systemet til 3.klasse består af en grundig og udførlig vejledning til
læreren. Her er alt hvad hjertet kan begære af didaktiske tanker, fagligt
indhold, kopiark og struktur for de forløb, der er i de enkelte kapitler.
Til
eleverne er der en fællesbog og en scrapbog. I fællesbogen finder man de
tekster og opgaver man skal arbejde med. Opgaverne er af forskellig art, og kan
både være noget man skal tale om i grupper, noget man skal skrive i en foldebog
og en hel masse andet. I scrapbogen skal
eleverne også arbejde med teksterne på forskellige måder. Her er for eksempel
opgaver hvor man skal tegne personer fra en af historien, sådan som man
forestiller sig at de ser ud. Man skal skrive beskrivelser af sin gruppe,
klippe ud fra kopiark og sætte ind. Når man er færdig med scrapbogen, er den,
som der står på første side, ”… et fint minde om alle de oplevelser, du fik da
du gik på opdagelse i tekster i 3.klasse.”
Fællesbogen indledes med et introkapitel hvor eleverne
præsenteres for hvad der skal ske i bogen, og hvilke typer af tekster de skal
møde. Der er også en liste med forskellige små piktogrammer der bruges igennem
hele bogen. Således kan alle se hvornår de skal arbejde alene, med en makke, i
en gruppe, i klassen og i scrapbogen.
Annonce:
Der lægges op til at der arbejdes i grupper gennem hele
systemet. Gerne en gruppe pr. kapitel. Eleverne skal igennem gruppearbejdet
arbejde med to måder at samtale på: ”Start på skift” og
”Bordet rundt”. De er forklaret i lærervejledningen, og kan med fordel trænes,
bruges og dyrkes over længere tid som afsæt for gruppearbejde.
Hvert kapitel i bogen er inddelt i en helt fast struktur,
der består af tre dele. først kommer "oplev og undersøg". Her er eleven modtager af en
tekst en anden har skabt. Eleven skal opleve teksten og undersøge den. Anden del hedder "Selvskab". Den særegne stavemåde, viser at det er
her eleven selv skal skabe. Nu er det eleven der er afsender, og
skal skabe tekster. Tredje del er "Den store tilbagedyst" (tak for ordspillet, Trine
May). Denne del afslutter alle kapitler, og er et tilbageblik på hvad man har
lært og oplevet. Hver af de tre dele har sin egen farve, så alle kan se hvor
på rejsen man befinder sig på et givent tidspunkt.
I alle kapitler er der også sider om sprog og grammatik. Der
arbejdes ud fra tanken om at dette arbejde skal være kontekstbaseret, og indgå
i det andet arbejde. Man kan eventuelt vælge at lade arbejdet fra Safari 3 danne
grundlaget for det øvrige sproglige og grammatiske arbejde. Der fokuseres i
3. klasse på udsagnsord, navneord, tillægsord, positive og negative neutrale
ord, ord der forstærker, ord der skifter ordklasse, synonymer, tidsangivelser
og fagudtryk. Alt dette kan så indgå i arbejdet med teksterne og i skabelsen af
de tekster som eleven laver i løbet af tredje klasse.
Systemet er tydeligt gennemtænkt og gennemarbejdet
Hvis man bruger hele bogen,
kommer eleverne til at producere en lydfortælling, en skriftlig fortælling, et
billedbogsopslag, en berettende tekst om Ole Lund Kirkegaard, en beskrivende
tekst om elevens familie, en folder om SoMe, et skilt og en ABC-bog om tekster.
Annonce:
Måske sidder dansklæreren nu og tænker 'Er det kun
tekstarbejde, der er i den bog?' Det korte svar er ja. Det lidt længere er at
Safari 3 handler om de tre kompetenceområder fortolkning, fremstilling og
kommunikation. Kompetenceområdet læsning er man nødt til at arbejde med sideløbende.
I lærervejledningen til Safari3 foreslås det at man arbejder med læsning med
materialet Læs!Læs!Læs! – man kan dog arbejde med læsning på den måde man
plejer, hvis man ikke har begge systemer.
Systemet er tydeligt gennemtænkt og gennemarbejdet, som
dansklæreren er vant til med andre materialer fra forfatterens hånd. Det hele
præsenteres i lækre opsætninger med varierede illustrationer, der passer til
teksterne. Den store variation er en klar fordel; der er noget for en hver
smag, vil jeg mene. Så står man på skolen og skal have nyt materiale til at
dække den del af danskfaget, der ikke er læseundervisning, får man med Safari 3 et
virkelig relevant bud på et sådant. Det er bare at pakke kufferten og tage på opdagelse. God rejse.