Professorerne Simon Calmar Andersen og Jeppe Bundsgaard har flere gange krydset klinger om de 'gamle' nationale test. Nu har de begge fået plads i den ekspertgruppe, som skal tage hul på udviklingen af nye nationale færdighedstest til folkeskolen.Foto: Aarhus Universitet
Nye nationale test: Den skarpeste kritiker får plads i ekspertgruppe
18 forskere, lærere mv. er udpeget til en ekspertgruppe, som skal give faglige anbefalinger til udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest, som skal erstatte de nuværende overgangstest fra skoleåret 26/27.
Den stædigste kritiker af kvaliteten og validiteten af de nu hedengangne nationale test, professor Jeppe Bundsgaard, har fået plads i den ekspertgruppe, som skal tage fat på udviklingen af helt nye nationale færdighedstest.
Annonce:
Det samme har en af de flittigste brugere af testresultaterne i forskningssammenhæng og forsvarer for deres anvendelighed, professor Simon Calmar Andersen.
De to professorer fra hvert sit institut på Aarhus Universitets får selskab af flere forskere fra ind- og udland foruden en stribe folkeskolelærere, en skoleleder og en elev. I spidsen står professor i evaluering Peter Dahler-Larsen, som også var formand for rådgivningsgruppen, der i 2018 tog de første skridt til den store evaluering af de nationale test.
Folkeskolens Nationale Færdighedstest
På forhånd er følgende besluttet om fremtidens nationale test:
Testene skal være pædagogisk anvendelige og gennemskuelige for elever, forældre og lærere.
Testene bygger på et lineært princip, hvor elever på samme klassetrin får samme opgaver.
Testene skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret.
Der skal testes i læsning og matematiske færdigheder.
"Der bliver brug for såvel eksperter som praktikere i diskussionen af de mange vigtige aspekter ved test og evaluering, som vi skal omkring, for at kunne levere nogle solide anbefalinger til rammerne for de fremtidige test. Der venter ekspertgruppen en både spændende, meningsfuld og vigtig opgave i de kommende måneder", siger Peter Dahler-Larsen i en pressemeddelelse.
De 18 medlemmer af ekspertgruppen skal til august aflevere deres anbefalinger til, hvordan de kommende færdighedstest i dansk og matematik skal bygges op og fungere.
Annonce:
Ud over ekspertgruppen vil folkeskolens parter i Sammen om Skolen også blive inddraget i udviklingen og implementeringen af testene.
Der sker via en følgegruppe, som løbende vil give input til arbejdet med nye test.
”Det er helt afgørende, at de nye test er gennemskuelige for elever og forældre og bliver et meningsfuldt og pædagogisk anvendeligt værktøj", siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i pressemeddelelsen.
"Jeg er meget tilfreds med, at vi nu kan tage det næste skridt i udviklingen af de kommende test. Vi har sammen med parterne omkring folkeskolen lagt vægt på, at udviklingen af de nye test kræver grundige forberedelser og inddragelse af både eksperter og praktikere, så vi sikrer et solidt fagligt grundlag for testene”, lyder det videre fra ministeren.