"Voksen-Pisa"
De danskere i den arbejdsdygtige alder, der præsterer i top i voksen-regnetesten, tjener cirka 50 procent mere i timen end dem, der scorer på eller under testens laveste niveau.
MTStock Studio
Danske voksne har fået bedre læse- og regnefærdigheder, men halter efter nordiske naboer
For anden gang har Danmark deltaget i OECD's undersøgelse af voksnes skolefærdigheder, og Danmark ligger denne gang over OECD-gennemsnittet i både læsning, regning og problemløsning. Men bag både Norge, Sverige og Finland.
Finland og Japan toppede de første Pisa-undersøgelser af 15-åriges færdigheder for to-tre årtier siden, og det slår tydeligt igennem i en ny OECD-måling af voksnes læse-, regne- og problemløsningsfærdigheder, hvor de samme to lande topper statistikken.
Lige nedenunder følger Sverige, Norge og Holland - og så kommer Danmark, der ligger pænt over OECD-gennemsnittet i alle tre test.
Undersøgelsen fandt sted for to år siden, hvor mere end 200 interviewere bankede på døren hos knap 20.000 repræsentativt udvalgte danskere.
”Det kan være grænseoverskridende at bede om to timer af folks tid, men det ender stort set altid med at være ret hyggeligt”, forklarede interviewer Thea Dalsgaard Pedersen dengang.
Knap hver femte er på laveste læseniveau
Ved en lignende måling for 10 år siden lå danske voksne under OECD-gennemsnittet i læsning.
I dag er det 18 procent af de voksne danskere, der scorer på det laveste niveau i læsetesten mod 26 procent i gennemsnit i OECD.
Det betyder, at de maksimalt kan læse og forstå korte, meget klart strukturerede tekster. I den modsatte ende af spektret læser 15 procent af danskerne på så højt niveau, at de kan forstå og evaluere lange, vanskelige tekster og uddrage komplekse budskaber.
I regnetesten scorer 17 procent af de voksne danskere på eller under det laveste niveau i målingen. Det vil sige, at de for eksempel får problemer, når de skal beregne noget, der kræver flere trin.
I den modsatte ende kan 21 procent af de danske voksne beregne og forstå grader og andele, fortolke komplekse grafer og kritiske bedømme statistiske påstande. Det kan kun 14 procent af de voksne i OECD-landene som helhed.
Deltagerne i undersøgelsen er også blevet testet i problemløsning, som fx kan være at planlægge en rejse.
Her ligger 20 procent af danskerne på eller under det laveste færdighedsniveau mod et gennemsnit i OECD på 29 procent.
Det betyder, at de kun kan løse helt simple problemer, hvor der ikke sker nogen ændringer undervejs.
9 procent af danskerne mod 5 procent i OECD som helhed scorer i top, hvor de kan løse komplekse problemer og tage højde for uventede forandringer undervejs.
Andelen af danske voksne, der scorer højt, er vokset i både læsning og regning, siden den tilsvarende test i 2012-13. Andelen, der klarer sig dårligst, har været stabil. Problemløsning indgik ikke i testen dengang.
Giver udslag på lønsedlen
Indvandrere klarer gennemsnitligt testene dårligere end danskfødte, men en del af forskellen kan tilskrives socioøkonomiske forskelle, og den positive udvikling siden 2012-13 ses også hos de udenlandsk fødte.
I Danmark så vel som på tværs af OECD-landene er der en klar sammenhæng i mellem personers score i den voksen-kompetencemålingen og deres jobstatus.
70 procent af de danskere i den arbejdsdygtige alder, der lå i den dårligste gruppe i regnetesten, var i arbejde, mens det gjaldt 94 procent af dem, der præsterede i top i regnetesten.
Og de højst præsterende tjener ca. 50 procent mere i timen, viser undersøgelsen.