Anmeldelse

Databaseret lyd- og læseglæde

Med inspiration fra Canada og dokumentationen i orden har to lærere lavet et materiale, der varmer både dansklærerens og læsevejlederens hjerter.

Offentliggjort

Fakta

Lær og leg med lyd

Forfattere: Rikke Bundgaard og Line degn Christensen

398,75 kroner 

144 siger samt cirka 100 ark til download og print

Forlag: Fag og kultur 

En gang imellem får man en bog i hånden, der kort og godt giver én en følelse af faglig lykke. En bog der passer til det man arbejder med, og det man vejleder andre i arbejde med. En sådan bog sidder jeg med lige nu, nemlig bogen Lær og leg med lyd.

Grundlaget for at lære at læse og stave er, at man får et solidt fundament når det handler om bogstavlyd-arbejdet. Uden et sådan solidt fundament bliver læsningen usikker og, for nogen, svær og langsom.

Det ved forfatterne og de forkæler os med viden og helt praktiske materialer vi kan tage fat på og bruge. Bogen er blevet til efter en studietur til Canada, som forfatterne tog på efter de nedslående PISA-resultaterne fra 2018 blev offentliggjort. De tog til Canada, der lå meget bedre end Danmark på PISA-ranglisten, for at se hvordan de underviser og arbejder dér og så at der arbejdes meget struktureret og fokuseret med lyd- og lydstrategier i de yngste klasser.

I Danmark arbejder vi også med lyd når vi lærer eleverne at afkode i de yngste klasser. Men er vi strukturerede nok? Er vi systematiske nok? Jeg tror det ikke. Ikke altid, i hvert fald. Og ikke i alle klasseværelser. Hvis man får fat i bogen her, har man dog ingen undskyldninger for ikke at blive både struktureret og systematisk, og dermed gøre gode læsere endnu bedre, og at løfte dem der har det svært. 

Bogen er skrevet ud fra de erfaringer forfatterne gjorde sig i Canada, og alt materialet, der følger med bogen er afprøvet af forfatterne i 0.-3.klasse. Her er med andre ord tale om data og afprøvet materiale. Det er dejligt, at vi ikke blot præsenteres for synsninger og halve vinde. 

Bogen er bygget op med en intro, et afsnit om hvorfor og hvordan vi skal arbejde med læsestavestrategier og så ellers otte kapitler om sproglige emner som  vokaler, konsonantklynger og rimfamilier. Så kommer der et afsnit om plakater og tjeklister og til sidst kommer der et afsnit der handler om informationer og vejledning til forældre. 

Hvert kapitel begynder med en introduktion til emnet, som efterfølges af forslag til forskellige aktiviteter, man kan bruge i arbejdet. Under hver aktivitet er der forklaret hvad læreren skal forberede og hvordan aktiviteten skal udføres. For at udføre aktiviteten skal man ind i den guldgrube af kopiark, plakater, oversigter, konsonantklynge-blomster og andet guf, der ligger på forlagets hjemmeside. Man får adgang til alt dette ved at indtaste den kode, man finder forrest i sin bog. 

Denne bog gør mig varm om hjertet, både om mit dansklærerhjerte og mit læsevejlederhjerte. Her er så meget at tage i brug og så meget at dele ud af. Både garvede lærere og nye lærere vil have stor glæde af denne bog. Og først og fremmest vil eleverne, fremtidens læsere, have glæde af alle de aktiviteter og al den undervisning denne bog kan føre til.

Der er meget materiale til download, print og efterfølgende udklipning og laminering. Men man kan jo sætte sig med sit team og sammen printe, klippe og gøre ved. På den måde kan man sammen lære bogen at kende, og finde ud af hvad man skal lave hvornår. I bogen findes naturligvis også anbefalinger om hvilke strategier man arbejder med hvornår. Alle aktiviteter kan bruges i klassen, såvel som på hold og i mindre sammenhænge.

Jeg gentager lige at bogen bygger på data, observationer, forskning og afprøvninger. Det er og bliver et stort plus her på matriklen.