Foto: skynesher/istock.com
Lærerne får kun simple resultater ud af overgangstestene
Lærerne må vente helt til foråret, før de får indsigt i, om deres elever har gjort det fremragende eller mangelfuldt i de nationale overgangstest, oplyser ministeriet til Folkeskolen.
Eleverne får at vide, hvor mange point de har fået ud af det
samlede antal korrekte svarmuligheder, når de afslutter en overgangstest i
dansk eller matematik.
Det kan læreren også se, ligesom læreren også har adgang til klassens gennemsnitlige antal
korrekte svar.
Men lærerne ved først for alvor, om eleverne har klaret sig godt
eller skidt, når landsgennemsnittet for hver årgang bliver meldt ud på mandag.
Ikke til at se, hvordan en elev har båret sig ad
Hvis snittet i en test ligger på 75 point, vil det være underforstået, at elever med flere end 75 point, har klaret sig godt.
Og dog.
I sidste uge problematiserede
læsevejleder Stine Schnurre fra Østerhåbskolen
afdeling Hatting i Horsens, hvordan tre elever kan opnå samme pointtal i
for eksempel testen sprog og forståelse, selv om de fagligt er på forskellige
niveauer.
”Der er den elev, som
har nået præcis 62 opgaver og har dem alle rigtige. En anden har også 62
rigtige svar, men han har nået mange flere opgaver og har svaret 100 opgaver
forkert. Den tredje elev har ligeledes 62 korrekte svar, men han har kun svaret
på udvalgte opgaver,” sagde Stine Schnurre til folkeskolen.dk.
Opgaverne i test og
sprog er blandede, men man kan ikke se ud af resultatet, om en elev kun har
svaret på den ene type opgaver.
Det tog de udskældte nationale test, som
overgangstestene i dansk og matematik har afløst, højde for.
Nogle af de
elever, som havde løst færrest opgaver, fik resultatet ’fremragende', fordi deres
svar var rigtige.
Omvendt fik elever,
som havde besvaret mange opgaver, ‘mangelfuldt’,
fordi de havde mange forkerte eller havde sprunget mange opgaver over. Det gav
lærerne et mere nuanceret billede af den enkelte elev.
Testresultater indplaceres på en
skala til foråret
Styrelsen for It og Læring (Stil) og Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet (Stuk) bekræfter over for Folkeskolen, at skolerne
kun får adgang til simple oversigter over fordelingen af testresultaterne på
landsplan.
”De simple oversigter vil vise elevernes point opgjort på
landsplan i et passende antal intervaller. Det vil for eksempel være muligt at
se, hvor mange point (opgjort som interval) de elever i landet, som har opnået
flest point, har opnået”, skriver de to styrelser i et fælles svar på, om lærerne
får at vide, hvilket niveau den enkelte elev ligger på, eller om de alene får et
pointmæssigt gennemsnit at holde elevernes score op imod.
Det sidste er altså tilfældet. I hvert fald indtil testresultater
på skole-, kommune- og landsniveau bliver offentliggjort på
uddannelsesstatistik.dk i foråret 2023.
”Disse testresultater indplaceres på en skala. Resultaterne
vil være baseret på beregninger af elevdygtigheder, som først kan foretages,
når den samlede gennemførelsesperiode er afsluttet. I overgangsperioden
foretages disse beregninger af elevdygtigheder ikke i testsystemet”, skriver de
to styrelser med tanke på, at overgangstestene kun skal eksistere, indtil Folkeskolens
Nationale Færdighedstest tages i brug fra skoleåret 2026/27.
Vejledningen har forberedt lærerne
Det bør ikke komme bag på lærere, at eleverne alene får et
simpelt pointtal fra overgangstestene, mener de to styrelser.
”Som det fremgår i Vejledning om Folkeskolens Nationale
Overgangstest – til lærere i dansk og matematik er dette testsystem mere
simpelt og har begrænset funktionalitet sammenlignet med det tidligere
testsystem for nationale test".
"Det betyder blandt andet, at der vises færre og
mere simple tilbagemeldinger og visninger af testresultaterne. Testresultaterne
formidles også over en længere periode, end skolerne har været vant til med de
nationale test”, skriver Stil og Stuk i deres fælles svar.
Styrelserne gør samtidig opmærksom på, at overgangstestene er et
supplement til de evalueringsværktøjer, skolen allerede anvender.
”Testresultaterne kan ikke stå alene, men bør ses i
sammenhæng med den øvrige viden, som skolen har om eleverne”.