Elever ville klare sig bedre, hvis de blev undervist i at lytte
Lytning er ikke det samme som at høre efter, men en central læringskompetence. Derfor bør skolen undervise elever i lyttestrategier, konkluderer lektor Lene Illum i en ny ph.d.-afhandling.
Lærere opfatter ofte lytning som et spørgsmål om
disciplinering – det handler om ”at høre efter, hvad der bliver sagt”. Men
lytning er også en vigtig læringsstrategi i fagene, og lytning foregår ikke kun
med ørerne.
Annonce:
For vores lytteevne påvirkes også af rum, tid, kroppe, artefakter
og mange andre forhold, forklarer Lene Illum, lektor og ph.d. ved UC Syd.
”Der
er udbredt enighed om, at lytning er en vigtig læringsstrategi, og at effektive
lyttere generelt er mere succesfulde i skolen. Alligevel peger forskningen også
på, at lytteinstruktioner fylder meget lidt i undervisningen, og at det ofte er
uklart for eleverne, hvorfor og hvordan de skal lytte i undervisningen”, siger
Lene Illum.
I
sin ph.d.-afhandling ”Jeg kan godt skimmehøre – Multimodal lytning i et
dialogisk perspektiv. En kvalitativ undersøgelse af hvordan elever gør lytning
i danskundervisningen” forklarer hun, hvordan lytning traditionelt er blevet
opfattet som en selvfølgelig kulturel kompetence, der udvikler sig naturligt
hos barnet uden direkte undervisning.
Og hun argumenterer for, hvorfor vi er
nødt til at hjælpe eleverne til at blive bedre lyttere.
Annonce:
”Elever
tilbringer en stor del af tiden i skolen med at lytte, og lytning er derfor en
central læringsstrategi på linje med at tale, skrive og læse. Alligevel tyder
det på, at lytning didaktisk set ikke fylder meget i undervisningen, og
undersøgelser viser, at en del elever falder fra undervisningen på grund af
manglende lyttekompetence. Det vil dermed give mening at lære at lytte”, siger
Lene Illum.
Svært at se, om eleverne lytter
Lene Illum har fulgt og filmet undervisningen i dansk i to
6.-klasser i folkeskolen.
”Jeg
studerede elevernes lytteadfærd eller lyttehandlinger, altså de signaler, der
udtrykker opmærksomhed og interesse og tyder på, at lytning finder sted. Det
kan være øjenkontakt, spørgsmål, eller at man vender kroppen mod den, der
taler. Men nogle gange blev jeg overrasket over elevernes adfærd”, forklarer
lektoren.
Annonce:
3 konklusioner fra forskeren
Lytning er ikke kun en individuel, kognitiv færdighed.
Det er også en kompetence, der udvikles i samspil med andre, hvor lytteren
aktivt er med til at producere mening i den mundtlige tekst.
Lytning er den centrale aktivitet for eleverne gennem
hele skolesystemet og dermed en vigtig uddannelseskompetence. Men lytning som
læringsstrategi er ofte overset i undervisningen.
Forskning peger på, at elever med svag læseforståelse
ofte også har svag lytteforståelse og omvendt. Der er derfor grund til at
antage, at fokus på lytning og lyttekompetence kan have positiv indvirkning på
elevers læsekompetence.
Det
kunne være, når en elev lå hen over bordet og tilsyneladende praktiserede
passiv lytning, men så pludselig rakte fingeren op og svarede på et spørgsmål.
”Observationerne
var en meget rodet affære, hvor det var svært at se, hvornår eleverne lyttede”.
Derfor
foretog hun også fokusinterview med seks af eleverne for at blive klogere på
deres erfaringer og refleksioner over det at være lyttende deltagere i klassens
samtale- og lyttepraksis.
”Samlet
set viste undersøgelsen, at der ikke er tale om et statisk rum. Tværtimod
bevæger eleverne sig ind og ud af lytningen konstant. Det kan være, at de
bliver forstyrret, mister motivationen eller ikke ved, hvad der forventes af
dem i den givne situation. I en stor del af undervisningstiden forventer
læreren implicit, at eleverne lytter, men det stemmer ikke altid overens med
den måde, hvorpå eleverne engagerer sig i lytningen”.
Annonce:
En
af eleverne fortalte Lene Illum, at han anvendte selektiv hørelse i klassen,
eller med elevens egne ord: ”Jeg kan godt skimmehøre lidt”.
Eleven fulgte godt
med i undervisningen, men han ville også gerne være orienteret om, hvad der i
øvrigt foregik i klassen.
”Når
eleven vælger at ’skimmehøre’, kan det være en relevant strategi i nogle
sammenhænge. Men i andre situationer vil det være vigtigt og nødvendigt at
lytte i dybden, åbent, nysgerrigt, empatisk eller kritisk. Og spørgsmålet er,
om eleven altid er bevidst om, hvornår det er relevant at skimmelytte og dermed
tage et bevidst valg”, siger Lene Illum.
Jeg mener helt overordnet, at vi skal gentænke lyttekulturen i undervisningen og stille tydelige forventninger til eleverne.
Lene Illum, ph.d. og lektor ved UC Syd
Fem faktorer påvirker lytning
Annonce:
Ph.d.-studiet opstiller fem lyttefaktorer, der har betydning
for klassens dialogiske lytterum, og som på forskellig vis kan påvirke
elevernes lytning og enten hæmme eller fremme lyttekulturen i klassen.
Den
første faktor er klassens lytterammer, hvor det handler om sammenhængen mellem
at kunne lytte og se den, der taler. Den anden faktor er klassens lytte- og
taletid.
”Skiftet
mellem at være adresseret eller ikkeadresseret lytter i undervisningen sker i
et meget højt tempo, hvilket kræver, at eleverne kan finde forskellige
strategier for at kunne nå at svare”, siger Lene Illum.
En
tredje faktor kalder Lene Illum for klassens lyttende kroppe.
”Elevernes
lytning i klasserummet er forbundet til de andre elever og lærere i klassen og
deres multimodale handlinger. Eleverne trækker på mange forskellige
interaktionelle resurser som sprog, gestik, mimik og øjenkontakt”.
Den
fjerde faktor af betydning er klassens mundtlige tekster. Her bevæger eleverne
sig ind og ud af flere forskellige lyttepositioner og den faglige lytning. De
skal derfor smidigt og hurtigt være i stand til at korrigere lytteformål og
lyttemåde, forklarer Lene Illum.
3 pointer om at undervise i lytning
1. Lytning er en vigtig læringsstrategi på linje med læsning, skrivning og
mundtlighed. I en undervisningskontekst er der stor forskel på lytteformål, alt
efter om eleverne skal lytte til lærerens faglige oplæg, instruktioner, deltage
i en litteratursamtale eller indgå i et gruppearbejde.
2. Eksplicitte lytteinstruktioner bør være en del af undervisningen. Det vil
hjælpe eleverne, hvis læreren en gang imellem tydeliggør, hvilke lytteformål og
lyttehandlinger læreren ønsker eller anser for mest hensigtsmæssige i den givne
undervisningssituation.
3. Rammerne for elevernes lytteadfærd i forskellige situationer kan lærer og
elever aftale sammen. For eksempel at der ikke bliver tegnet, når en
klassekammerat taler, at man sætter sig i rundkreds, så alle kan se den, der
taler.
Endelig
taler hun om klassens emotionelle lytning, hvor lytningen i klassen er præget
af faktorer som for eksempel kampen om at ”blive taget af læreren”, optagethed
af elevernes indbyrdes positionering og nervøsitet for at fejle.
Lytteformål og lyttehandlinger
I en undervisningskontekst er der stor forskel på
lytteformål, alt efter om eleverne skal lytte til lærerens faglige oplæg,
instruktioner, deltage i en litteratursamtale eller indgå i et gruppearbejde.
”Eleverne
bliver præsenteret for mange forskellige mundtlige tekster i en lektion og
dermed også mange forskellige lytteformål med dertil knyttede lyttehandlinger.
Derfor vil det give rigtig god mening, hvis læreren en gang imellem tydeliggør,
hvilke lytteformål og lyttehandlinger han eller hun ønsker eller anser for mest
hensigtsmæssige”, siger Lene Illum.
”Eleverne
må spørge sig selv om, hvad formålet med lyttehandlingen er. Hvilken
lytteindsats og forståelsesbearbejdning kræves der af mig, og hvilken
lytteadfærd vil være hensigtsmæssig? Det skal eleverne undervises i, og derfor
mener jeg, at lytteinstruktioner bør indgå i undervisningen”.
Lene
Illum har også bud på, hvad skolen kan gøre for at støtte børnenes lytteadfærd.
”De
fem lyttekategorier kan være en slags didaktisk refleksionsramme, som læreren
kan overveje i sin planlægning af undervisningen. Når eleverne for eksempel
deltager i en klassesamtale, skal de forholde sig til forskellige auditive og
visuelle indtryk. Her har rummets indretning og lærere og elevers placering i
klasselokalet stor betydning for elevernes muligheder for at rette
opmærksomheden mod den anden og lytte og respondere hensigtsmæssigt”, forklarer
hun.
Det
er for eksempel vigtigt, at borde og stole er placeret, så man kan se den, der
taler.
”I
en fælles klassesamtale skal eleverne både lytte efter informationer, lytte
mellem linjerne og lytte efter sproglige nuancer, følelser, pauser, gestik og
mimik. Derfor har rummet også stor betydning i den sammenhæng”, understreger
Lene Illum.
Når eleverne holder op med at lytte, handler det nogle gange om, at de forsøger at læse frem, så de er klar til lærerens næste spørgsmål.
Lene Illum, ph.d. og lektor ved UC Syd
Flere
af eleverne fra fokusgruppen fortalte, at de fandt det ubehageligt, når deres
kammerater sad med ryggen til, mens de talte. En elev sagde, at ”ikke at blive
lyttet til, det er meget irriterende”.
Om forskeren
Lene Illum er ansat på UC SYD, Institut for skole. Hun
underviser i linjefaget dansk på læreruddannelsen og forsker i literacy og
danskfagets didaktik.
Ph.d. fra Det Humanistiske Fakultet, Institut for Design,
Medier & Uddannelsesvidenskab, Syddansk Universitet, med afhandlingen ”Jeg
kan godt skimmehøre – Multimodal lytning i et dialogisk perspektiv. En
kvalitativ undersøgelse af hvordan elever gør lytning i danskundervisningen”.
”Læreren
kan italesætte, hvad det betyder, når man ikke bliver lyttet til. Hvordan det
føles, når elever rundt om en ligger hen over bordene eller tegner, mens der
bliver talt. Men læreren kan også opfordre eleverne til selv at være med til at
opstille gode rammer for lytning. Det kan være, at klassen for eksempel bliver
enig om at sidde i rundkreds, når den skal have en litteratursamtale om en bog,
så alle kan se og høre hinanden. Og det kan være, at der er situationer, hvor
det er okay at ligge hen over bordet. Jeg mener helt overordnet, at vi skal
gentænke lyttekulturen i undervisningen og stille tydelige forventninger til
eleverne”.
Lene
Illum mener desuden, at lærere bør være opmærksomme på balancen i klassens
lytte- og taletid, for eksempel ved at læreren nogle gange giver eleverne mere
tid til at svare på spørgsmål. Læreren kan indlægge refleksionspauser eller
makkersamtaler, hvor eleverne får tid til at forberede deres svar.
”Når
eleverne holder op med at lytte, handler det nogle gange om, at de forsøger at
læse frem, så de er klar til lærerens næste spørgsmål. Der er så kort tid
mellem spørgsmål og svar, og de vil så gerne have lærerens opmærksomhed, at de
opgiver at høre efter, hvad kammeraterne svarer”.
Lene
Illum henviser til en tidligere undersøgelse af elevers lyttekompetencer under
almindelige klasserumsaktiviteter. Her viste det sig, at 90 procent af eleverne
i 1. klasse, 80 procent i 2. klasse, 43,7 procent af overbygningseleverne og 28
procent af gymnasieeleverne kunne svare på, hvad der blev talt om i klassen,
når undervisningen blev stoppet midtvejs.
”Elevernes
lyttekompetence faldt altså drastisk, efterhånden som de faglige krav steg. Det
tyder på, at elevers lyttekompetence ikke nødvendigvis udvikler sig af sig selv
i undervisningen, så det kan lærere med fordel have meget større fokus på”.