Anmeldelse
Ordapotek
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
At arbejde med sprog i danskfaget er for nogle lærere og elever en udfordring. Og en ordentlig mundfuld. Hvordan skal man få eleverne til at bide på?
Fakta:
Titel: Ordapotek
Type: Diverse
Forlag: Ukendt forlag
Den danske digter Morten Søndergaard har lavet et helt usædvanligt værk, som elever i overbygningen og på mellemtrinnet kan boltre sig i. Det er ikke helt let. Men det er dælendundremig skægt!
Hvad får du, hvis du køber det? 1. Et lækkert metalmedicinskab med glaslåge og nøgle. 2. Ti medicinæsker. 3. Ti indlægssedler - en i hver.
Medicinen i hver æske er en ordklasse. Der er en til navneord, en til udsagnsord og derudad. Indlægssedlen i æsken fortæller, hvad ordklassens virkning er, hvad man skal vide, før man bruger den, hvordan man skal bruge den, hvordan man ikke skal bruge den, hvad bivirkningerne kan være, og hvordan ordklassen skal opbevares. Der er også lister med ord fra ordklassen.
Jeg er vild med det! Særligt er jeg helt solgt til stanglakrids over æsken med udråbsord (interjektioner). Æskens tekst er "Interjektioner er dine første ord og sandsynligvis også dine sidste". Og indlægssedlen starter "Goddag, goddag, dette er en indlægsseddel".
Arbejdet med sprog og tekster skal hænge sammen. Det er sproget i de tekster, vi alligevel arbejder med, vi skal dykke ned i. "Ordapotek" er poetisk medicin, der er brug for!
Hvis du er lærer i nærheden af Viborg, kan du tage klassen med på Morten Søndergaards sanseudstilling, der åbner i februar. Jeg kommer.
""