Anmeldelse
Børn og skriveglæde
Lær skriveglæde af en skriveglad
Forfatteren Christina Englund har skrevet en bog om skrivekurser for børn. Den ligner en håndbog eller et stykke klassisk undervisningslitteratur, og det er den (måske) også.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Christina Englund har masser af erfaring som underviser. Hun har afholdt skrivekurser for børn i mange aldre de sidste 15 år. Men Christina Englund er forfatter og underviser - hun er ikke lærer - og det præger bogen "Børn og skriveglæde".
Fakta:
Titel: Børn og skriveglæde
Forfatter: Christina Englund
Pris: 250
Sider: 136
Forlag: Akademisk Forlag
Bogen er delt i tre afsnit: Første del beskriver tankerne bag øvelserne (og til dels øvelserne), anden del fokuserer på øvelserne, og tredje del består af konkrete undervisningsforløb. Øvelserne er godt beskrevet og lette at anvende i undervisningen.
Bogen kan forholdsvis let - og "forholdsvis" er måske nøgleordet her - anvendes som håndbog for skrivearbejdet i skolen. For "Børn og skriveglæde" er anderledes. "Børn og skriveglæde" er præget af en forfatters tilgang til undervisning, skrivning, historiefortælling, redigering, og hvad der ellers hører med til det skriftlige arbejde. Christina Englund trækker på forfatterens erfaring, når hun udvikler skrivekurser, og det giver forløbene et anderledes touch. Det er ikke revolutionerende, men diskret anderledes.
Det samme gælder "Børn og skriveglæde" betragtet som undervisningsmiddel. Formidlingen i bogen er præget af en mere beskrivende form end den, man oftest støder på i undervisningsmaterialer. Det er forfriskende, men det gør også læsningen af materialet mere langsommelig.
Christina Englunds tilgang til skriveundervisning er didaktisk og pædagogisk velovervejet. Hun gør sig overvejelser om metode, om materialer, om læringstilgange, om børnenes (for det kalder hun dem) reaktioner og bevæggrunde for deltagelse og engagement.
Når Christina Englunds bog er anderledes end de fleste andre materialer om skriveundervisning, er det blandt andet, fordi hendes klasseværelse er et andet end lærerens. Og det er hun bevidst om. Hun ved, at opgaven er en anden. Hun beskriver, hvordan hendes kursister fortæller, at det er noget helt andet at skrive på hendes kurser, end det er at skrive i skolen. Hun fortæller, hvordan elever, der ikke til daglig klarer sig særligt godt i dansk, shiner på kurserne. Og Christina Englund formår at fortælle disse ofte hørte historier om den kreativitetsdræbende undervisning i skolen uden at smide om sig med generaliseringer. Hun bruger i stedet beretningerne til diskret og forsigtigt at understrege en pointe om, at forandring fryder, og forandring fremmer forvandling hos eleverne.
"Børn og skriveglæde" er et frisk pust. Et nyt blik på skriveundervisningen og en kærlig påmindelse om, at det er vigtigt at vende skråen en gang imellem. For det er måske meget godt at lytte til kritikken og endnu en gang spørge sig selv om, hvorfor eleverne oplever, at kreativiteten sættes i bur, at opfindsomheden og evnerne kun anerkendes, hvis de passer ind i rammen.
Og så indledes bogen af et decideret læreragtigt og meget velskrevet, vidende forord af læsekonsulent Lis Pøhler, som lige ridser reglerne op og fagligt og sagligt argumenterer for skriveundervisningens vigtighed.