Anmeldelse
d'dansk
d'dansk
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I serien "d'dansk" om læseforståelse er der tidligere udgivet to hæfter. Nu er hæfte C udkommet. Som de to øvrige hæfter, der også er flergangsmaterialer, er fokus på læseforståelse og forskellige læseaktiviteter. Materialet henvender sig til elever i 5.-6. klasse.
Fakta:
Titel: d'dansk
Forfatter: Lena Bülow-Olsen, Susanne Kjær Harms, Vibeke Skaarup
ISBN: 9788723037565
Pris: 131,25 kroner
Sider: 56 sider
Type: Hæfte
Forlag: Alinea
I forordet forklares først, hvad en god læser er. Dernæst introduceres opgavetyperne. Først er der tænkehatten, hvor eleven opfordres til at tænke over noget i forbindelse med den tekst, der skal læses. Et spørgsmål i tænkehatten lyder eksempelvis: "Hvad skal man vide for at kunne orientere sig på et kort?" De efterfølgende opgavetyper er inddelt i tre farver. De grønne spørgsmål kan besvares ved at læse teksten. De gule ved at læse mellem linjerne. Og ved de røde spørgsmål, som hedder "Tænk over teksten", skal eleven blandt andet lede efter spor i teksten, tænke over tema og give udtryk for sin mening.
Tekstgenrerne spænder vidt. Der er korte noveller, romanuddrag, interview, nyhedsartikel, digt, anmeldelse, uddrag af fagbøger - for blot at nævne nogle. Hæftet er bygget op således, at teksten og tænkehatten er til højre og opgaverne til venstre, i alt er der 25 tekster med opgaver. Man skal ikke nødvendigvis arbejde med hæftet fra ende til anden, men kan bruge det i forløb af forskellig længde.
Materialet er vældig godt. Opgaverne er inspirerende og grundige, og der indbydes til forskellige måder at organisere undervisningen på. Med "Læseforståelse C" kan der på systematisk og igangsættende vis arbejdes med læseforståelsen.