Anmeldelse
Skriv op og ned / Springbrættet
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Skriv op og ned" handler om opbygning af skriftlig fremstilling i indskolingen. Bogen er praktisk orienteret og fyldt med eksempler på børns skriverier. Elsebeth Otzen henvender sig til lærerstuderende og lærere, der underviser 2. og 3. klasse eller arbejder som læsevejledere.
Fakta:
Titel: Skriv op og ned
Forfatter: Elsebeth Otzen
ISBN: 978-87-02-06055-3
Pris: 157,25 kroner
Sider: 48 sider
Type: Bog med cd + dvd
Forlag: Gyldendal
Titel: Springbrættet
Forfatter: Elsebeth Otzen
ISBN: 87-02-05784-0
Pris: 77,50 kroner
Sider: 48 sider
Type: Hæfte
Forlag: Gyldendal
Hun redegør for børns skrive- og læseudvikling fra treårsalderen og frem. Der foregår i de år en vekselvirkning mellem barnets skriftsprog og dets læseudvikling, og i 2. klasse er de fleste elever så langt i processen, at de lærer avancerede staveregler.
Øvelserne falder i tre grupper, nemlig tænkeskrivning, sproglære og præsentationsskrivning. I tænkeskrivning står processen i centrum, og eleven foranlediges til at reflektere over egne oplevelser. I præsentationsskrivningen ligger fokus på produktet, og det gælder om at informere nogle andre om noget. Hvis pennen ikke flyder af sig selv, lærer eleven at stille sig nogle ledespørgsmål, som danner et skelet til elevens skriftlige fortælling. Trin for trin bygges fortælleevnen op, og undervejs gives der respons fra enten kammerater eller lærer.
Barnets fortælleudvikling starter typisk med bunkehistorier, hvor oplevelser eller ønsker remses tilfældigt op. I forskellige faser udvikler barnet sine færdigheder til i slutningen af indskolingen at kunne fortælle i sammenhæng og med logiske ræsonnementer undervejs.
Jeg kan absolut anbefale denne bog til lærere eller kommende lærere, der gerne vil forstå, hvordan skrive- og læseudvikling forløber hos børn. Den teoretiske redegørelse er alt andet end tør og virker velgennemtænkt og brugbar. Man kan bruge "Springbrættet" til en praktisk omsættelse af teorien, men man kan også anvende egne opgaver eller andre forlagsmaterialer, når det gælder om at udfordre elevernes skriveproces.