Anmeldelse

Like Had luderen

Skønlitteratur eller pædagogisk projekt

En ungdomsbog om at mobbe og blive mobbet, om hvor svært det kan være at finde sig selv som teenager. Mange ting fungerer godt, men indimellem hamres der for hårdt til budskabet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Like Had luderen" er en ungdomsroman skrevet i samarbejde mellem den svenske forfatter Johanna Nilsson og nonprofitorganisationen Friends, som arbejder på at forebygge mobning. Inspirationen er hentet fra virkeligheden, hvor forfatteren opdagede en Facebook-gruppe på et gymnasium, som hed Had luderen.

Fakta:

Titel: Like Had luderen

Forfatter: Johanna Nilsson

Pris: 129,95

Sider: 208

Forlag: Alvilda

Det er en vild historie om selvskadende adfærd som cutting, mobning, oprør mod autoriteter, spiseforstyrrelser, homofobi, venskab, alkohol og overgreb. Historien består af tre dele og bliver fortalt af henholdsvis Jonna, Gloria og Robin, som alle går i 9. klasse. Fortælleteknisk fungerer det rigtig godt med de tre dele, fordi man er inde i hovedet på hver af dem. Under en fest giver Gloria Robin et blowjob, som han filmer og poster på Facebook under Like Had luderen. Herefter opstår en fejde på nettet. Pigerne går til modangreb med Had luderen 2. Kommentarerne på Facebook løber som plotbeats gennem bogen, og det fungerer rigtig godt med denne kakofoni af stemmer. Der går næsten sport i, hvem der får flest likes.

Historien er spændende fortalt og er en sidevender fra start til slut. Dog virker det helt usandsynligt, at læreren, som i øvrigt er homoseksuel, inviterer de unge på vin. Senere, uden at gå for meget i detaljer, sker der noget med denne lærer, som derefter stopper på skolen. En flok elever planlægger at besætte skolen, og her bliver det igen for meget.

Indimellem bliver det pædagogiske projekt om at udgive en bog om mobning lidt for moralsk. Læseren ved godt, at Robin er for meget, når han mobber. Det behøver ikke at forklares med rektors lange dundertale om ligeværd og menneskerettigheder. Dog bliver den åbne slutning med forklaringen på Robins adfærd sofistikeret fortalt. Mellem linjerne bliver det sagt, hvad morfaren måske har gjort.

Bogen kan fint bruges i udskolingen og være udgangspunkt for temaer som blandt andet mobning og udstødelse. Bogens særlige styrke er dens evne til at henvende sig til begge køn i spændingsfeltet mellem følelser og action.