Anmeldelse

Fædre, sønner, mødre, døtre

Aktuel og relevant, men forberedelseskrævende

Antologien er interessant og spænder vidt, men det kræver megen forberedelse af læreren at give sig i kast med arbejdet med den i de ældste klasser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne antologi handler, som titlen og forsidebilledet antyder, om familierelationer. Om forholdet mellem børn og forældre i fortrinsvis dansk litteratur fra perioden 2004 til 2014. Desuden er der bidrag fra internationale billedkunstnere - og en enkelt dansk - fra perioden 1989 til 2015.

Fakta:

Titel: Fædre, sønner, mødre, døtre

Pris: 243,75

Sider: 224

Forlag: Lindhardt og Ringhof

Indledningen, som er skrevet af Erik Svendsen, lektor i litteratur og medier, kommer blandt andet omkring autofiktion, forældrerelationer og den konstruerede identitet.

Herefter følger mange tekster i forskellige genrer. Der er således eksempelvis romanuddrag, lyrik, interview, autofiktion. Bidragene fra billedkunstnerne består hovedsagelig af fotografier.

Der lægges op til, at man kan arbejde med antologien tematisk, kronologisk eller genremæssigt. Læser man teksterne kronologisk, kan det ske ud fra såvel forfatternes fødselsår som teksternes udgivelsesår. Og man kommer vidt omkring. Her er bidrag af 30 forskellige forfattere, blandt andre Naja Marie Aidt, Maja Lee Langvad, Katrine Marie Guldager, Hassan Preisler og Søren Ulrik Thomsen. Desuden er der otte forskellige billedkunstnere.

Materialet er spændende, og temaet er mere aktuelt end nogensinde. En del af bidragene bød på et positivt gensyn, andre var nye for mig.

Men megen hjælp eller ideer til, hvordan man kan gå i gang med arbejdet med antologien i folkeskolens ældste klasser, får man ikke. Hvert tekstbidrag introduceres med nogle ganske få linjer, og der er ingen forslag til konkrete forløb eller opgaver.

Giver man sig i kast med arbejdet med antologien i overbygningen i folkeskolen, hvilket der sikkert kunne komme et spændende undervisningsforløb ud af, for temaet er meget relevant, og mange af teksterne kan de ældste elever sagtens læse og arbejde med, kræves der en del forberedelse af læreren.