Anmeldelse
Læs lydlet 0
Lette bøger med eget univers
Flotte illustrationer og lærerafsnit, der er guld værd. Materialet er absolut anvendeligt – og eleverne må føle sig stolte og glade, når de selvstændigt kan læse en hel bog.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Læs lydlet 0" er skrevet af Grete Wiemann Borregaard og Dorte Sofie Mørk Emus og er en ny serie for de mindste læsere i folkeskolen. "Læs lydlet 0" rummer sit helt eget univers og handler om øen Nyø, hvor børnene Dea og Jon bor samt den lille hund Sne, spåkonen fru Spå, papegøjen Ara og altmuligmanden Ali.
Fakta:
Titel: Læs lydlet 0
Forfatter: Grete Wiemann Borregaard, Dorte Sofie Mørk Emus
Illustrator: Gunhild Rød
Serie: Læs lydlet 0
Type: En tyv på Nyø
Forlag: Dansklærerforeningen
Type: Ara er sur
Type: Alis får
Pris: Lyn på Nyø
Type: Kan du se Ali?
Det helt særlige ved bøgerne er, foruden den enkle tekst med lydrette og lydlette ord, de flotte illustrationer. De understøtter teksten, men kan så sandelig også stå helt alene og være udgangspunktet for samtaler med eleverne, som kan udbygge deres ordforråd og ordkendskab.
Som en særlig service til læreren er der bagerst i hver bog et afsnit, som hedder "Til den voksne". Der er en kategorisering af alle ordene i forhold til bogstav-lyd-kombinationen. Der står for eksempel: "Der er brugt to lydlette ord, hvor k udtales som g: sæk, hæk". Disse oplysninger er ganske enkelt guld værd, for de er med til at understøtte elevernes læseudvikling, hvis læreren forklarer og viser, at selvom der står sæk, så lyder det som sæg.
Hvad der er mere imponerede, er, at det er lykkedes både forfatter og illustrator at skabe små fine og selvstændige historie med meget få og simple ord til deres rådighed. Det må man tage hatten af for. Det betyder nemlig, at eleverne også oplever, at selvom de læser lydret eller lydlet, så gemmer der sig faktisk en lille historie, som er okay at læse.
Målgruppen er klar – det er de mindste børn i skolen - men faktisk tror jeg, at man kan anvende bøgerne til elever med et andet modersmål end dansk, og som er ved at lære at læse på dansk. De får øje på de udfordringer, der er med det ikke lydrette danske sprog, på en simpel måde, som måske kan være en hjælp i deres videre skriftsprogstilegnelse.