Anmeldelse
Elever med læse- og skrivevanskeligheder
Vigtig og anvendelig viden
Bogen præsenterer grundlæggende forskningsbaseret viden om dyslektiske elevers problemer og anvisninger på, hvordan læreren kan undervise.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Statistisk set sidder der i hver klasse to elever med dyslektiske problemer. Derudover flere elever med læsevanskeligheder. Det betyder, at jo flere lærere der er klædt på til at differentiere deres undervisning til at stilladsere disse elever, jo bedre. "Elever med læse- og skrivevanskeligheder" præsenterer grundlæggende forskningsbaseret viden om dyslektiske elevers problemer og anvisninger på, hvordan læreren kan tænke undervisning.
Fakta:
Titel: Elever med læse- og skrivevanskeligheder
Forfatter: Solveig-Alma Halaas Lyster
ISBN: 9788750043249
Pris: 249
Sider: 152
Serie: DidaktikSerien
Forlag: Akademisk Forlag
Forfatteren redegør for det alfabetiske princip, som eleverne skal møde i den indledende læseundervisning, og det morfematiske princip, som er sprogets mindste betydningsbærende enhed, med masser af konkrete eksempler.
Bogen handler primært om to hovedgrupper af læse- og skrivevanskeligheder: dysleksi og læseforståelsesvanskeligheder. Dårlig afkodning og langsomt læsetempo - dysleksi kan påvirke læseforståelsen. For børn med dårligt udviklet sprog og et lille ordforråd vil læseforståelsen være en primær vanskelighed.
Forfatteren peger på, at skrivevanskeligheder synes at være mere udbredt end læsevanskeligheder. Tilsyneladende også langt mere hårdnakkede og modstandsdygtige i forhold til undervisning. Skrivevanskeligheder defineres som vanskeligheder med grammatik og tegnsætning, dårlig organisering af afsnit, store stavevanskeligheder og dårlig håndskrift.
Et af bogens kapitler handler om forholdet mellem ordforråd og læsning. Der er en klar sammenhæng mellem børns ordforråd og deres læseudvikling og især deres læseforståelse. Forfatteren giver mange anvendelige og konkrete anvisninger på, hvordan der kan arbejdes med elevernes ordforråd.
"Elever med læse- og skrivevanskeligheder" giver vigtig og anvendelig viden om børn, der kæmper med læsningen.