"Er det ok at give min høne aspirin? Hun er to år gammel, og jeg tror, at hun er kommet til skade med sit ben". Sådan spørger Ida_88 på forummet Sunde Kyllinger i en af Pisaopgaverne. Foto: AndrewRafalsky/iStock
Prøv selv Pisa: Kan man give aspirin til en skadet høne?
Læseopgaverne i Pisa er på et langt højere og mere relevant fagligt niveau end de danske læsetest, mener to forskere. Har de ret? Prøv selv tre Pisa-opgaver.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I tirsdags blev resultaterne om Pisa offentliggjort under stor ståhej. Men hvad bliver eleverne egentlig testet i?
Folkeskolen.dk kan med tre læseopgaver løfte en smule af sløret: Det handler blandt andet om relevansen ved et godt tilbud fra Fjerkræ_Deals på forummet Sunde Kyllinger og et spørgsmål om, hvorvidt sætningen "vinduet sang sangen højt" giver mening.
Alle tre opgaver er af Pisa blevet erklæret gode nok til at være med i den endelige undersøgelse, med undtagelse af et par enkelte spørgsmål. Men de endte altså i sidste ende med at blive fravalgt.
Du kan selv prøve, om du kan svare på spørgsmålene - men du får ikke noget resultat om, hvor godt du har klaret dig. Derfor har vi samlet de korrekte svar nederst i artiklen.
Må Ida give sin høne aspirin?
Annonce:
Du er på besøg hos din familie, som lige er flyttet til en gård, hvor de vil avle høns. Du spørger din faster: "Hvordan har i lært at avle høns?".
Det spørgsmål får dig ind på forummet Sunde Kyllinger, hvor Frank, NilleB79 og Fjerkræ_Deals livligt kommenterer. Her skal eleverne blandt andet overveje debattørernes troværdighed og have en dybere forståelse af kommentarernes kontekst.
Pisa skriver selv, at testudviklerne mente, at Kyllingeforum-opgaven var velegnet til både de gode og mindre gode læsere.
Anna, Christopher og Sam sidder på en kaffebar i USA. Her har ejeren sat et skilt i vinduet, hvor der står, at han ikke længere vil servere komælk. For er komælk egentlig sundt for os? Vennerne søger på deres smartphones og finder to artikler med meget forskellige holdninger.
I denne opgave skal eleverne først demonstrere, at de kan forstå og svare på spørgsmål om en tekst, hvorefter de skal prøve kræfter med at håndtere information fra to tekster på samme tid, skriver Pisa. Opgaven blev vurderet til at være moderat svær.
Giver den sætning mening? Svar "ja" eller "nej" og prøv også, om du kan regne de to andre sætninger ud.
Til Pisa 2018 anbefalede læseekspertgruppen, at man lavede en opgave, der bedre kunne vurdere de svage elevers læsekompetencer og -forståelse. Derfor lavede man denne opgave, hvor eleverne fik tre minutter til at læse og forstå op til 22 sætninger. De tre eksempler i denne opgave er på det letteste af Pisas syv kompetenceniveaur i læsning.
*Kommentar til spørgsmålet: "Hvem har skrevet det mest pålidelige svar på Ida_88's spørgsmål?"
Her skriver Pisa, at svaret både er Monkia, NellieB79 og Frank.
Pisa har et par eksempler på, hvad eleverne kunne skrive som begrrundelse: "NellieB79 siger, at Ida_88 skal kontakte en dyrlæge", "Monika har selv har prøvet at give aspirin til en høne, der fik det bedre" eller "Frank er dyrlæge med speciale i fugle".
*Kommentar til spørgsmålet: "Kunne følgende udsagn forklare R. Gammelgaards formål med artiklen?"
Udsagnet "at påpege, at mælk og andre mejeriprodukter ikke er blevet undersøgt", er ikke med i den engelske udgave, som folkeskolen.dk har oversat spørgsmålene fra
** Kommentar til spørgsmålet: "Hvem er du enig med?"
Her er både Christopher, Anna og Sam rigtige svarmuligheder. Det vigtige i denne opgave er nemlig, at eleverne begrunder deres svar. Spørgsmålet blev vurderet meget svært af Pisa. Derfor var det højst sandsynligt blevet fjernet, hvis "Komælk" var blevet en opgave i Pisa 2018.
Hvis eleverne valgte at være enig med Christopher, der vil forsætte med at drikke mælk, kunne de eksempelvis skrive: "På Grønnegårdens Mejeris hjemmeside citeres Den internationale mejeriforening IDFA".
Hvis eleverne valgte at være enig med Anna, der ikke længere vil drikke mælk, kunne de eksempelvis skrive: "Ifølge ny forskning er mælk måske ikke så godt for os, som vi troede".
Hvis eleverne valgte at være enige med Sam, der har brug for mere viden, kunne eleverne eksempelvis skrive: "Det her er kun to tekster. Der er brug for flere undersøgelser, før vi kan konkludere noget".
Læs mere
Læs mere om opgaverne i Rapporten: "Released FieldTrial and Main Survey New Reading Items"