Lærere om Pisa: Det, de beder om, gør vi jo allerede

Pisa-resultaterne ryster ikke lærere. Det ærgrer dem, at den store indsats for læsning ikke kan ses, men det tager tid, siger de

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Britta Feilberg, Mette Steen, Ib Fromberg og Suhair Deeb er enige med Tina Neder­gaard i, at forældrene også har et ansvar for børnenes læsning

»Pisa fylder ikke meget i min bevidsthed. Man tænker over det, de dage resultaterne bliver offentliggjort, men ikke i dagligdagen. Og som matematiklærer gør jeg slet ikke, for vi har jo ligget fint indtil nu«, siger Ib Fromberg.

Folkeskolen.dk sidder sammen med fire lærere på Holmegårdsskolen i Kokkedal for at høre deres reaktioner på Pisa-resultaterne.

»Er vi gået ned?« udbryder Ib Fromberg med undren, da Niels Egelund præsenterer matematikresultaterne på fjernsynet. Hans tre kolleger dasker ham på skulderen, og de griner. Ib har undervist i matematik i 30 år, og han har ikke nogen forklaring på, hvorfor børnene klarer sig dårligere i Pisa i år.

Læseresultaterne undrer lidt. Mette Steen og Britta Feilberg underviser begge i dansk, og de mener, at der er ydet en kæmpe indsats for at løfte læsningen de sidste mange år.

»Vi er slået ind på den rigtige vej, men det tager tid. Vi har kørt læsekurser, der er kommet fokus på læsning også i de andre fag, og vi kører et læsebånd med 20 minutters læsning for hele skolen hver morgen. Jeg synes helt sikkert, vi gør det rigtige«, siger Mette Steen.

Hvis hun skulle pege på, hvad der mere ville hjælpe, skulle det være flere timer. Hun synes, der går meget tid fra i de store klasser til alt muligt andet end det faglige - for eksempel seksualvejledning, fyrværkerisnak og uddannelsesvejledning.

De fire lærere nikker tilfreds, da de ser, at det fortsat går godt for naturfag. Britta Feilberg og Suhair Deeb underviser begge i fysik og biologi. De mener, at forbedringen i Pisa-resultaterne for tre år siden skyldes, at der er sket meget med naturfag.

»Det betød meget, da det blev gjort til prøvefag. Så kom der ekstra midler. Jeg er stor tilhænger af test og gør meget ud af, at eleverne hele tiden evaluerer det arbejde, vi laver«, siger Suhair Deeb. |