Anmeldelse

Kilder til læselyst / Bogen i et nyt medielandskab

Kilder til læselyst / Bogen i et nyt medielandskab

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læselystkampagnen slutter nu. To hæfter og en DVD markerer det. Hvad står tilbage?

Fakta:

Titel: Kilder til læselyst / Bogen i et nyt medielandskab

Sider: 56 sider

Type: Diverse

Forlag: Biblioteksstyrelsen

Det gør øjenhøjderne. Her i de to sidste hæfter gør man status på bogen i et nyt medielandskab og på kilder til læselyst.

Status er, at bogen er et medieformat og en medieplatform på lige fod med en DVD eller et computerspil. Bogen har ikke længere patent på viden og oplevelser. Derfor skal vi organisere de nye medier med udgangspunkt i vidensamfundets og børnenes præmisser. Med andre ord: I øjenhøjde.

Bogen i et nyt medielandskab giver i 11 artikler bud på, hvad tekstens- ikke bogens - rolle er fremover. Fortællingen - og ikke bogen - skal sættes i centrum. Læreren skal vise vejen som rollemodel. For eksempel ved selv at blogge og ved at gøre sit brug af IT synligt. Elever, der er usikre læsere, skal have indsigt i teksters indhold på lige fod med resten af klassen. Og IT skal være deres redskab til det. Et interessant indlæg i debatten. Kilder til læselyst giver tre introducerende artikler og resultatet af fem projekter. Projekterne dokumenteres i fem film a´ ti minutter. Især er projektet om biblioteker i børnehaver og om læseklubber for truede og marginaliserede grupper interessant. De to kan jeg ikke anbefale nok. For børnehavepædagoger. Og for lærere på skoler med mange tosprogede. Her kommer bøgerne virkelig i øjenhøjde.

Pointen er, at vi ikke skal tage barnet ved hånden, men se det i øjnene.

Køb hæfterne nu og giv dem til alle, der beskæftiger sig med børn i daginstitutioner, børn af tosprogede og børn med læsevanskeligheder.