Anmeldelse

Læs mindre - forstå mere!

At knække læsekoden er kun første skridt

Her er masser af inspiration at hente for både læsevejledere, lærere og lærerstuderende, der vil arbejde med at gøre eleverne til endnu bedre læsere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatterne har været optaget af det, som de kalder den anden læseoplæring. Flere undersøgelser har vist, at der er for lidt undervisning i læsning, efter at koden er knækket. Efter indskolingen skal der undervises i læseforståelse og læsestrategier.

Fakta:

Titel: Læs mindre - forstå mere!

Forfatter: Lisbeth M. Breivik, Ann Elisabeth Gunnulfsen

ISBN: 9788771291827

Pris: 289

Sider: 248

Forlag: Forlaget Klim

Bogen er delt i to dele – del et, som er en teoridel: "Mødet med fagteksten: Læsning og læsestrategier", og del to, som er en praksisdel: "Læsefortællinger".
Teoridelen er informationstæt og absolut relevant. "Bidrager lektier til forståelse?" er overskriften på et afsnit, som giver basis for en diskussion om den måde, vi giver lektier for i skolen på. Er vi tydelige nok i vores forventninger til eleverne, ved de, hvad vi vil have dem til at præstere?

Et andet afsnit har en plan for indføring af læsestrategier på syv trin og med forslag til, hvor lang tid eleverne skal ”tvinges” til at bruge en ny strategi. I kapitlet "Det gode samarbejde med forældrene" bliver det efterlyst, at læreren er tydelig og konkret om, hvad skolen forventer. Der er forslag til forskellige øvelser til forældregruppen, der kan sætte fokus på læsning af fagtekster, og tips til hjemmet om, hvad forældrene kan gøre hjemme.

I del to præsenteres en resursebank med læsefortællinger i alle fag gennemført på skoler i Modum Kommune i Norge. Fortællingerne viser, hvordan lærerne har fået indsigt i forskellige måder, som eleverne kan læse og forstå fagtekster på. Her er masser af inspiration at hente for både læsevejledere, lærere og lærerstuderende.