Lærer til lærer
Hvad er god læse- og staveundervisning?
På det seneste har jeg debatteret læsning en del (I ved, de tyve minutter), og danskfagets læremidler (anden debattråd), og jeg er begyndt at blive lidt i tvivl, om vi egentlig har en fælles forståelse af, hvordan læse- og staveundervisning ser ud, når den virkelig flytter noget.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er områder, som er vildt vigtige på mange niveauer, alligevel synes jeg, at det er et underligt uopdyrket område, som er kommet til at stå i skyggen af fokus på fx læseforståelse, CL, læsekrigen, literacy. Ikke, at det ikke også er en del af det. Men hvis vi sætter os for, at stille dansklærererne i indskolingen spørgsmålet: “Hvad er god læse- og staveundervisning?” så tror jeg en del vil komme til kort.
Personligt var det ikke noget jeg blev undervist i på seminariet. Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg gætter på at der må være en del dansklærere som mig, der faktisk forlod seminariet uden at ane hvad et fonem og et morfem var, og som ikke havde den fjerneste anelse om, hvad det vil sige at have læsevanskeligheder og hvordan man hjælper. Ligeledes må der være en del uden viden om, hvordan man bedst lærer nogle at stave. Sådan helt konkret, hvordan får man lært nogle om de mange ‘ulogiske’ bogstavsmønstre, som vores ortografi er fyldt med, sådan at de rent faktisk anvender det i deres skrivning?
Og det er ikke fordi der ikke findes masse af forskning og publikationer på området, også på dansk. Der er viden omkring det. Massevis. Men jeg er begyndt at få en fæl mistanke om, at den viden ikke når frem til dem der har brug for den.
Eller har jeg helt uret, føler indskolingens dansklærere sig fuldt opdateret på hvad god læse- og staveundervisning indebærer, og i så fald, vil I være søde at komme med lidt bud, og meget gerne henvisninger til materialer og metoder, samt ikke mindst forskning.
Tror det kunne være spændende at få opdateret hinanden lidt, og måske også få debatteret forskellige tilganges fordele og ulemper.
(Stavning findes ikke som et emne jeg kan vælge i emnefeltet!)