Stine Bengtsson arbejder ofte med regentens nytårstale i sine danskklasser
Collage: Privatfoto/Kongehuset
Sådan arbejder Stine med kongens nytårstale i 7. klasse
Eleverne i 7. klasse på Sankt Annæ Gymnasiums folkeskole havde forestillet sig at kunne slappe lidt af i årets første dansktime. I stedet blev de sat til at diskutere ordene i majestætens nytårstale. ”Den handler netop om de værdier, vi arbejder med i folkeskolen”, siger deres dansklærer Stine Bengtsson.
”Man siger, at 'godt begyndt er halvt fuldendt'. Det er
måske så meget sagt, men Mary og jeg kunne ikke have ønsket os en bedre start
som kongepar. Vi glæder os til at tage fat på alt det, der følger i det nye år,
og frem for alt at følges ad. Med hinanden og med alle jer”.
Sådan lød afslutningen på H.M. Kong Frederiks første
nytårstale i forgårs. Og han kom i hvert fald til at følge 7. klasse på Sankt Annæ
Gymnasiums folkeskole i deres første dansktime i dag. Deres dansklærer Stine
Laurine Kaas Bengtsson så nemlig som så mange andre danskere talen og fik lyst til at
bruge den med sine elever.
”Jeg har ofte brugt dronning Margrethes nytårstaler i 8. og
9. klasse. Så har jeg lagt det ind i årsplanen og kørt et helt forløb om taler,
som jeg kunne opgive til elevernes afgangsprøve. I år har jeg 7. klasse, så det
var ikke min plan. Men så fik jeg alligevel lyst til at arbejde med talen kort
i den allerførste time”, fortæller hun.
Nytårstalen handlede i høj grad om at være skolebarn og ung.
Kongen nævnte første og sidste skoledag, og hvor svært det kan være at være ung
i dag. Han talte mm vigtigheden af at hjælpe til som frivillig – fx i skolens
lektiecafe. Og om tillid, plads til forskellighed og om fællesskab.
”Jeg synes, nytårstalen afspejler, hvad det er for
udfordringer og aktuelle tilstande, vi har i samfundet, og jeg kan godt lide at
gøre danskfaget aktuelt for børnene. Derfor tager jeg tit emner ind i min
undervisning, som er oppe i tiden. Og den her nytårstale handlede jo om alle de
værdier, vi gerne vil give eleverne i folkeskolen”, siger hun.
Brugte AI som sparring på opgaverne
Når Stine Bengtsson har kørt længere forløb om taler, har
hun arbejdet med kommunikationsformer, retorik og etos, logos og patos. Og
eleverne har skrevet deres egne nytårstaler.
”De har fået meget gode resultater. Når de først kommer i
gang, har de noget på hjerte og vil gerne fortælle, hvad der skal ske i fremtiden.
Det giver gode refleksioner”.
I år havde hun en 45 minutters deleholdstime, så hun satte
sig for at lave opgaver, der kunne besvares på den tid. Hun øver sig i
øjeblikket i at bruge AI i sit arbejde, så hun promptede ChatGPT til at give forslag til
opgaver.
”Jeg ville gerne have lidt anderledes opgaver, end jeg selv kunne
tænke mig til. Så den kom med forslag, som jeg så rettede til og bad den ændre
og arbejdede videre. Jeg er ret vildt med at bruge AI. Jeg vil ikke sige,
at jeg sparer tid, for jeg endte med at bruge tre timer på det. Men det betyder,
at jeg ikke skal bruge så lang tid på at tænke fra starten. Jeg får et stillads,
som jeg kan bygge videre på”.
Hendes elever i 7. klasse havde ikke forestillet sig, at de
skulle starte så hårdt ud i allerførste dansktime i dag. Men da de først kom i
gang, syntes de opgaverne var sjove, og selv om det krævede en del refleksion,
nåede de igennem.
”De arbejdede sammen to og to, og de fik virkelig nogle gode
samtaler om ordene i talen. Vi gik jo ikke i dybden med den, men jeg synes, den
er nemmere i sproget, end dronning Margrethes har været. Mere folkelig, tror
jeg”.
Når hun vælger regentens nytårstale og ikke statsministerens,
er det fordi den er apolitisk og handler om blødere værdier.
”Og så var den mere positiv i tonen. Der var mere håb. Det kan
jeg godt lidt og det harmonerer godt med, hvad jeg gerne vil give eleverne –
gode værdier og dannelse”.