Dansklærer Maria Hvass Davidsen har senest arbejdet med sci-fi-novellen 'Terra' i en af sine klasser

”Derfor bruger jeg Cecilie Ekens noveller i danskundervisningen”

Maria Hvass Davidsen blev præsenteret for forfatteren Cecilie Eken allerede på seminariet. Og hun har brugt hendes bøger et antal gange i sine klasser siden. ”Hun er god til modsætninger og eleverne lærer at forstå verden på en anden måde gennem hendes tekster”, siger hun.

I år er det 30 år siden Cecilie Ekens første bog udkom. Siden har hun været flittigt brugt i danskundervisningen i folkeskolen. En af de lærere, som gerne bruger hendes tekster, er Maria Hvass Davidsen, som har undervist på Hyldgårdsskolen i Ikast, siden hun blev uddannet i 2013.

”Vi er et godt danskteam, der arbejder sammen, og vi er glade for at bruge Cecilie Ekens noveller. Hun er god til at fange eleverne, og temaerne passer rigtigt godt ind til det, vi gerne vil arbejde med”, fortæller hun.

Maria Hvass Davidsen har fx arbejdet med novellen ”Spinder” med sin 8. klasse under temaerne identitet og skæbne.

”Lige præcis Spinder har rigtigt mange symboler, som vi går på jagt efter og arbejder med. Eleverne får en forståelse for, hvorfor det er vigtigt at undersøge teksters symbolik, samtidig med, at vi også får en god snak om identitet og skæbne”.

Billedbøger åbner for de tomme pladser i teksten

Første gang Maria Hvass Davidsen læste noget af Cecilie Eken var på læreruddannelsen.

”Vi arbejdede med billedbogen ’Mørkebarnet’, og jeg var meget begejstret for den og kunne tydeligt se, at den ville kunne noget i undervisningen”.

Det har hun også fået bekræftet siden, for hun har brugt den med en 6. klasse, hvor de har arbejdet med temaet ’godt og ondt’.

”Den er god at bruge til at lære eleverne om genren billedbøger De skal jo forstå, at billedbøger kan noget særligt. Først tænker de nemt, at det er for barnligt. Men det åbner også noget i forhold til at tale om tomme pladser i teksten. Det er også blevet mere in at arbejde med billedbøger eller graphic novels, og jeg synes virkelig det kan noget. Også fordi vi jo skal igennem billedanalyse, og så kan man arbejde med både billed- og tekstanalyse samtidig”.

Det nutidige gør det nemmere at identificere sig

Den seneste bog af Cecilie Eken, hun har arbejdet med, er science fiction-novellen ”Terra”, som hun brugte sidste år i en 8.- klasse.

”Det er jo lidt en anden genre, men den fanger mange af de unge mennesker, fordi det er spændende og forbudt. Nogle er jo meget glade for fantasy, mens andre helst vil have det realistisk, men uanset kan de altid spejle sig i karaktererne, og deres nysgerrighed på livet”.

Maria Hvass Davidsen oplever, at eleverne har nemmere ved at forstå og identificere sig med personerne i teksterne, fordi de er nutidige.

”Cecilie Eken er god til modsætninger, og eleverne lærer at forstå verden på en anden måde gennem hendes tekster”, siger hun.