Anmeldelse
Linas dagbog
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis man vil læse om ung kærlighed og 13-16-åriges første erfaringer med erotik og sex, beskrevet helt ud i de mest udpenslede, fysiske detaljer, så er dette lige bogen. Jeg tror ikke, at mange voksne læsere vil komme ret langt i bogen, hvis de ikke har en professionel pligt til at læse den. Antydningens kunst kan jo som bekendt være mere virkningsfuld end den detaljerede, realistiske beskrivelse, og kunstnerisk kvalitet i indhold, opbygning og sprog er heller ikke at foragte.
Men unge mellem 13 og 16 år - nogle drenge og mange piger - vil sluge denne roman med største fornøjelse.
Den foregår i Sverige og er en fiktiv dagbog med en pige på 15 år som jeg-fortæller. Dens motiv er hendes udvikling gennem et skoleår - nærmere betegnet 9. klasse. Beskrivelsen virker autentisk og overbevisende, men den rummer lidt for megen svensk realistisk grundighed og nærmer sig undertiden seksualoplysning i fiktiv form.
Alt ender godt til sidst. Lina lærer at drikke alkohol - med måde - gennemfører sit første samleje, påbegynder et uddannelsesforløb, der gerne skulle ende med, at hun bliver dyrlæge, og kommer til sidst til forståelse med den smukke, to år yngre Ivar, som læser bøger, spiller cello og er god at snakke med, og som er den, hun egentlig elsker.
Bogen er velegnet til frilæsning eller til et gruppearbejde, men den har ikke de pædagogiske og æstetiske kvaliteter, der skal til, for at den kan bruges til egentlig litteraturundervisning.