Anmeldelse
Dramatik og drømme - kugler til kanonen
Adam Oehlenschläger, St. St. Blicher, N.F.S. Grundtvig
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er tre litterære sværvægtere og nationalklenodier, der er på spil i det tiende bind af "Scoop"-serien.
Jeg synes rigtig godt om tekstudvalget, og det er gode malerier, der er valgt til billedlæsning og perspektivering af teksterne fra den danske guldalder. Men min første tanke var, at det her godt kunne blive en tung og svær gang med nutidens unge i dagens folkeskole.
Heldigvis har der været gode layoutere i gang med at kreere en meget smuk og farverig bog med masser af luft på siderne, så de ikke bliver så teksttunge. Det er altid indbydende at slå op på en side med et flot farvebillede. Senere kan man så dvæle ved det gamle sprog. Desuden er det heldigt, at man har valgt at benytte sig af sange og salmer, hvor der hører gode melodier til. Det hjælper igen læreren i formidlingsprocessen.
Dog er både Grundtvig, Blicher og Oehlenschläger svære at forstå, også selv om det er personer og tekster, man som elev forventes at have et vist forhåndskendskab til. Jeg husker fra min egen tid som ung og ny voksenunderviser, hvor jeg kom glad og begejstret og ville læse Blichers novelle "Hosekræmmeren". Den var totalt uforståelig for - især - de tosprogede elever. Og sådan kommer det nok også til at gå for mange lærere og elever i folkeskolen med dette tekstuddrag. Men kanon er nu engang kanon, og vi skal jo læse klassiske tekster af de tre forfattere. Og når det nu skal være, kan udvalget bestemt ikke gøres bedre.