Anmeldelse
Vild med dansk 8
Vild med dansk 8
Er nye systemer med totalløsninger for et helt skoleår fremtidens undervisningsmiddel i dansk?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nogle forlagschefer kan godt lide altomfattende systemer som grundmateriale for et helt skoleår. Hvis de bliver en succes, kan det give gode penge i en længere årrække. Lærerne kan desuden også slippe for at planlægge selv.
Fakta:
Titel: Vild med dansk 8
Serie: Vild med dansk
Type: Bog
Forlag: Gyldendal
Det er fristende at lade sig styre af "Vild med dansk 8". Det er professionelt og godt, både fagligt og pædagogisk, og behandler mange sider af faget. Udvalget af skønlitteratur omfatter klassikere som Ludvig Holberg, Herman Bang, Martin Andersen Nexø og Tom Kristensen, børne- og ungdomsforfattere som Astrid Lindgren, Kim Fupz Aakeson og Louis Jensen og voksenlitteratur af Villy Sørensen og Knud Romer.
Fantastiske fortællinger og science fiction fylder en del (Stephen King, George Orwell og H.G. Wells), og sagprosaen er solidt repræsenteret med overvægt til tekster inspireret af New Journalism.
Levende og faste billeder, lydtekster af gammel og af allernyeste dato (for eksempel et Natasha-indslag) og it-siden bruges på en afbalanceret måde, blandt andet i forbindelse med en dvd med film- og lydtekster. Systematisk arbejde med sproglære og kommunikation, herunder mundtlighed, har også en central plads.
Teksterne indgår i en overordnet helhed i hvert afsnit. For eksempel handler afsnittet "Mellem virkelighed og iscenesættelse" ikke kun om sag- og billedtekster, men også om problemer med at skelne mellem fakta og fiktion og om unges iscenesættelse af sig selv i de moderne medier.
Hvert afsnit består af introduktioner, der vænner eleverne til at beherske et fagsprog i dansk, af teksteksempler og af opgaver præget af grundig faglig systematik, variation og kreativitet. Afsnittene afsluttes med en produktion af tekster inden for det bearbejdede områdes rammer. Skriftligheden og tekstproduktion tilgodeses fuldt ud ved disse afsluttende opgaver og indgår undertiden som en meningsfuld del af evalueringen, der er tilpasset stoffet og ikke indeholder idiottest. Websitets tekster, øvelser og opgaver skal inddrages undervejs og udgør en integreret del af de faglige forløb i materialet.
Materialet er imponerende og ikke kun egnet til finlitterære tanter. Et moderne verdensbillede behandles, og den historiske synsvinkel er også med, men at bruge dette materiale som grundmateriale i et helt skoleår er at ødelægge danskfaget og lærerens rolle som selvstændigt vælgende, vurderende og personligt skabende, professionel underviser, der i samarbejde med eleverne vælger indhold og metoder.
Anskaf det til en klassesætssamling. Brug udvalgte dele af det til lærernes og elevernes egen årsplan. Lærerne skal ikke mades og umyndiggøres. Kun forlagene har fordele af, at man følger sådanne altomklamrende pakkeløsninger slavisk. Det er desuden ikke særlig brugervenligt, at alle dele af materialet ikke er udkommet samtidigt.
Jeg giver materialet fem ud af seks stjerner. Det er præget af en sikker, krævende og inspirerende faglighed og er yderst professionelt i sin udformning. Hvordan det skal bruges, kan lærerne selv afgøre.
Vild med dansk 8 er vinder af Undervisningsmiddelprisen 2009.