Anmeldelse
Rumlig læring
Rumlig læring
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ordet rumlig i titlen refererer direkte til otte forskellige elevhefter med rumvæsner. Dertil er der en lærervejledning, cd-rom og en web-del i dette læsebogsmateriale til 1.-2. klasse.
På små og meget indbydende hefter møder læseren Jip fra Jupiter, Uras fra Uranus, Syr fra Saturn, Mir fra Mars, Nop fra Neptun, Put fra Pluto, Muk fra Merkur og Vus fra Venus. Disse sjove rumlige væsner fortæller alle en lille historie, som eleverne kan læse eller rettere lære af, hvordan de skal lære at læse. Materialet har fokus på læringsstile og ikke læsestrategier, som man ellers altid bliver præsenteret for, hver gang et nyt læsemateriale lanceres. Forfatterne bag materialet pointerer i lærervejledningen, at for dem er det læringen, der er det centrale. Eleverne skal blive bevidste om, at de har en analytisk eller holistisk tilgang til det at lære. Dernæst skal eleverne bevidstgøres om deres perceptuelle styrke, som kan være auditiv, visuel, taktil eller kinæstetisk.
Kortlægningen af elevernes læringsstrategier bruger materialet ikke så mange kræfter på, og det er forståeligt nok. Derfor skal læreren på forhånd have en idé om, hvordan det enkelte barn lærer. Læreren kan også ved at bruge materialet netop få en god fornemmelse af, hvordan eleverne lærer. De otte forskellige hefter repræsenterer de otte forskellige tilgange, som eleverne kan have til at læse. En elev kan være en visuel analytiker, og så er det Jip fra Jupiter, der egner sig specielt til denne elev. I lærervejledningen er der en meget udførlig beskrivelse af, hvordan læreren kan tilrettelægge læseundervisningen for denne elev.
Alle otte hefter til eleverne er gennemarbejdede og klar til brug, og lærervejledningen er et brugbart redskab til at få et godt overblik over materialets idé. Det skal dog understreges, at lærere skal have kendskab til og viden om læringsstile og deres pædagogiske principper og idégrundlag for at kunne bruge materialet på bedst mulig måde. Selve materialet introducerer kun kort, hvad der forstås ved læringsstile.
Materialet har også en meget god og brugbar cd-rom, hvor læreren kan finde alle de ting, der skal bruges for at gøre arbejdet med vores otte venner bedst muligt.
Layoutet er indbydende, og de fiktive tekster har noget at byde på.
Tilbage er at anbefale materialet ikke kun som et input til læseundervisningen, men også som en samlet idé til, hvordan læreren kan tilrettelægge megen af sin undervisning, så læring kommer i fokus.
Fakta:
Titel: Rumlig læring
Forfatter: Helle Fisker, Jeanette Ewers Petersen og Kenneth Eriksen
Type: Diverse
Forlag: Dafolo