Anmeldelse

Rim og remser til hele året

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er dage, hvor man kan gribes af en trang til at skrige til forlagene: Stop den urimelige strøm af rim og remse-bøger!

Men når der så kommer en bog som denne, så tilgiver man, at man har måttet stortylle så megen ordgylle fra forlagene, som profiterende overspillede læsedebattens kompromitterende coverbillede.

"Rim og remser til hele året" er simpelthen en både kulturel, sproglig og litterær gave, som igen trækker genren op på det niveau, den hører hjemme på i Jens Sigsgaards og Halfdan Rasmussens fødeland og sprogområde.

Tekstvalget spænder fra ren nonsens over elegante handlingsforløb til sange og fra urgamle remser over H.C. Andersen, Halfdan Rasmussen og Benny Andersen til Sigurd Barrett, Thorstein Thomsen, Jacob Martin Strid og Nils Hartmann (som dog uretmæssigt også har fået æren for "Tre små kinesere").

Én tekst til hver dag - året rundt - hvis det da ikke er skudår, for så må man selv finde en tekst til den 29. februar.

Hvert kvartal har fået sin illustrator. I rækkefølge er det Lilian Brøgger, Pia Thaulow, Dorte Karrebæk og Charlotte Pardi.

Eftersom hvert opslag rummer flere dages tekster, bliver illustratorerne udfordret af helt urimelige universer, der støder sammen. Nogle gange løser de det ved at illustrere den enkelte tekst, men andre gange griber vovemodet især Pia Thaulow og Charlotte Pardi. Teksternes universer smelter sammen, og forunderlige, surreale verdener opstår.

Lilian Brøgger er sublim i sin indfangning af det, der kan sanses mellem linjerne, mens Dorte Karrebæk fortsætter sin rivende fornyelse imod den stadig mere enkle og spændstige indfangning af det komplekse. Ærgerligt for skolebørn, at netop hun har hele sommerferien, men den ansvarsbevidste lærer vil vide at kompensere!

Bogen må høre til i enhver indskolingsklasse: En tekst om dagen. Man kan skaffe plads ved at fjerne de mange remsebøger, hvor "b" rimer på "se" og "klasse" på "masse".