Anmeldelse
Hvad ved skolebegyndere om bøger og skriftsprog
Hvordan gør man når man læser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad ved eleverne om de skriftsproglige konventioner, når de starter i skolen? Det kan man nu få et overblik over med et nyt evalueringsmateriale. Materialet er en del af et større testmateriale, som er blevet anvendt på alle skoler i New Zealand siden 1997. Bearbejdningen til danske forhold er foretaget af Kirsten Wangebo i samarbejde med Marie Clay.
Marie Clay er kendt for "Reading Recovery", et intensivt træningsprogram, der gerne skulle bringe eleven på niveau med kammeraterne. Kirsten Wangebo fremhæver, at Marie Clay "er i stadig vekselvirkning med den nyeste læseforskning og nu fuldt ud anerkender betydningen af sprogets lydside som en afgørende faktor i læseprocessen".
"Børns fornemmelse for skriftsprog" består af en lærervejledning og to små illustrerede bøger "Hvor er dine sko?" og "Kom med, måne", der udgør selve testen.
Det er en individuel test, der tages i børnehaveklassen eller 1. klasse. En lærer sidder med en elev. Læreren læser bogen højt og stiller undervejs en række spørgsmål. Eleven skal for eksempel udpege bogens forside, teksten, læseretningen, linjeskift, ord og forklare tegn. Der er en række fejl på siderne: Teksten står på hovedet, to linjer er byttet rundt, og der er byttet om på ord og bogstaver. Eleven skal angive, hvad der er forkert.
Ud fra testresultatet finder læreren ud af, hvilken viden den enkelte elev har om skriftsproget, og hvad der bør undervises i. Ved en senere test vurderes elevens fremskridt.
Testen kan også indgå i vurderingen af, om en elev har brug for "Reading Recovery". Testen er afprøvet på 1.246 børn fordelt på børnehaveklasse, 1. og 2. klasse over hele landet. Afprøvningsresultaterne viser, at børns viden om skriftsproget er meget forskellig ved skolestart.
Lærervejledningen indeholder instruktion og registreringsark samt spændende teoretiske afsnit, der refererer udenlandsk forskning og kommer med eksempler fra den danske afprøvning.
Om man vælger at teste alle elever eller blot de svage, må være op til den enkelte lærer, men alle undervisere bør inddrage skriftsproget med dets konventioner i undervisningen.
Der er dog yderligere en lang række faktorer, der har betydning for, om læseindlæringen bliver vellykket. For at få en tilstrækkelig viden om en elevs læseudvikling må man følgelig også inddrage andre testmaterialer.