Anmeldelse
Læsenøglen 1A, 1B, 2A, 2B, 3, lærervejledning
Læsenøglen 1A, 1B, 2A, 2B, 3, lærervejledning
Undervisning i læsestrategier kan hjælpe elever, der har problemer med læsning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisning i læsning er nok den mest centrale disciplin, der arbejdes med i skolen. De elever, der har vanskeligheder med det at læse, har brug for tidlig og kvalificeret hjælp. Med dette spændende, nye undervisningsmateriale får læreren en god mulighed for at gå i dybden med læseprocessen.
Fakta:
Titel: Læsenøglen 1A, 1B, 2A, 2B, 3, lærervejledning
Forfatter: Kirsten Jakobsen
Type: Hæfte
Forlag: Gyldendal
"Læsenøglen" er et differentieret undervisningsmateriale i de grundlæggende læsestrategier. Det er beregnet til de elever i 2.-5. klasse, der har brug for at styrke læseprocessen. Det består af fem elevhæfter og et lærerhæfte samt en digital udgave.
I "Læsenøglen 1A og 1B" skal eleven lære at bruge "de ydre ledetråde". Han skal bruge det, han ved om teksten, vurdere, om sætningen lyder rigtigt, og om teksten giver mening. I "Læsenøglen 2A og 2B" arbejdes der med "de indre ledetråde". Eleven skal lære at sætte bogstavlyde sammen til ord, dele ord i stavelser eller orddele og genkende ord eller dele af et ord. Der arbejdes med det samme stof i A- og B-hæfterne, men A-hæfterne er de letteste. I "Læsenøglen 3" skal eleven lære at sætte fokus på egen brug af læsestrategier. Der arbejdes med brugen af flere læsestrategier.
Digital udgave findes på forlagets hjemmeside - adgang via skolelicens. Her gengives alle fem hæfter, og det er muligt at få instruktioner og tekster læst op både på ord- og sætningsniveau. Derved kan elever med læsevanskeligheder koncentrere sig bedre om selve arbejdsprocessen. Det er ikke muligt at skrive i den digitale udgave.
Lærervejledningen beskriver materialet og dets anvendelse. Den indeholder både teori og især en række gode eksempler på undervisningspraksis. På side 22 findes et skema til iagttagelse af læsning. Det kan også downloades fra forlagets hjemmeside.
Eleverne arbejder ikke på egen hånd med elevbøgerne, men i tæt dialog med læreren. Læreren viser, hvordan der arbejdes med den enkelte læsestrategi, før eleven går i gang.
Både de korte og de længere tekster i elevbøgerne er gode og relevante. De tilhørende opgaver tydeliggør de teorier, der arbejdes med.
Dette materiale giver et særdeles kvalificeret bud på, hvordan elever med læsevanskeligheder kan lære at anvende forskellige læsestrategier. Det er et flot nyt materiale, der anbefales til brug i både dansk- og specialundervisningen.