Anmeldelse

Læsedetektiven 2

Faglig læsning

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fortsættelsen er et selvstændigt materiale, der følger den meget sikre linje, som allerede blev introduceret i "Læsedetektiven 1".

Elevbogen er et engangsmateriale, som er centreret om at formidle faglig læsning for eleverne på en let og gennemskuelig måde. Det lykkes godt for forfatteren at ramme de forventede opgavetyper, som naturligt hører til målgruppen på mellemtrinnet. Eleverne skal blandt andet finde ud af, hvad beretning, instruktion og beskrivende tekst er. Under disse overskrifter gemmer der sig solide og relevante opgaver, hvor eleverne møder begrebet faglig læsning, så de kan relatere det til deres hverdag. Eleverne får rollen som læsedetektiver. De skal undersøge tekster, de møder i hverdagen.

Materialet arbejder også med elevernes metabevidsthed. Eleverne skal kontinuerligt med opgaverne om faglig læsning forholde sig til, hvordan de læser - en absolut styrke ved materialet. Materialet indeholder også læsetekniske strategier til, hvordan eleverne skal få overblik over det læste.

Læsedetektivens "skudsikre" og særdeles grundige lærervejledning er kendetegnet ved, at den indleder med en opfølgning på faglig læsning samt de didaktiske overvejelser, som læreren bør gøre sig i forhold til disciplinen faglig læsning.

Materialet henvender sig til 4.-5. klasse, men kan også med fordel bruges i højere klasser.

Materialet er særdeles velegnet også set i lyset af den netop vedtagne bekendtgørelse om prøverne i dansk. I den prøve, der hedder læsning og retskrivning indgår faglig læsning som en deldisciplin, og på den baggrund er materialet meget relevant. Selvom der trods alt er langt fra 5. til 9. klasse, er det vigtigt, at linjen allerede lægges i de mindre klasser.