Anbefalinger
Foto: Lars Just. Illustration: Sidsel Sørensen
Anbefalinger til din danskundervisning
Trine Hemmer-Hansen er lærer på Virupskolen i Hjortshøj i Aarhus Kommune og Folkeskolens danskrådgiver.
Book et forfatterbesøg
For nylig havde vi booket et
forfatterbesøg med Sarah Engell, og det var virkelig en succes. Vi havde slået
os sammen med naboskolen, så alle 9.-klasserne var sammen og havde forberedt
spørgsmål til hende. Til arrangementet havde vi søgt om tilskud hos Statens
Kunstfond.
Forinden havde vi arbejdet med
Sarah Engell i dansk. Brainstormet på hendes forfatterskab, læst en roman og
nogle noveller og talt om hendes skrivemåde. Hun har skrevet mange bøger, og
hun kontaktede os på forhånd og spurgte, hvilke bøger hun skulle fokusere på i
sit oplæg.
Det var fascinerende for både
elever og mig selv at høre, hvordan hun laver hele forarbejdet til sine bøger
ved for eksempel at besøge de steder, hvor handlingen foregår. Hun går turen i
Dyrehaven mange gange, hun sætter sig i en skaterpark og observerer de typer,
der kommer der, deres tøj og måder at tale på. Det inspirerede mig til at sende
mine elever ud, når de skal lave skriveøvelser, i stedet for at sætte dem foran
computeren.
På kunst.dk
kan du søge om støtte til ’levende litteraturmøder for børn og unge’.
Brug romanen til en personlig skriveøvelse
Hver gang vi har læst en roman,
taler vi om forskellige fordybelsesområder, som romanen indeholder. Vi
brainstormer på tavlen, og når eleverne har udvalgt et par stykker, plejer jeg
at udforme en skriveøvelse med forskellige genrer, som kan udforme sig til en
aflevering. Her er tre eksempler på skriveøvelser:
Romanen "Intet”: Skriv et brev
til en person, som har eller har haft stor betydning for dig. Flere skrev til
deres bedsteforældre. En læste sit brev op på kirkegården, og en anden læste
brevet til sin afdøde farfar op for farmoren. Det var meget rørende.
Romanen ”Dig & mig ved daggry”:
Skriv et essay om det at være ung og finde sin identitet. Romanen handler om,
hvad der er fedt, og hvad der udfordrer ved at være ung.
Romanen ”Tag gaden tilbage”: Skriv
en sms-korrespondance mellem dig og en ven, som du ikke ser i din hverdag, men
savner. Romanen handler om valget mellem at gå med de seje eller være loyal
over for sine gamle venner.
Differentieret personkarakteristik
Jeg er blevet mere og mere bevidst
om at differentiere og bruge forskellige arbejdsformer, så selv om rammen er
den samme opgave, kan eleverne vælge, hvor kreative de vil være. Her er tre
opgavetyper til personkarakteristik:
Lav en graf på computeren over
hovedpersonens skiftende humør igennem novellen. Så skal de foretage otte
nedslag i novellen, hvor de vurderer hovedpersonens humør på en skala fra 1 til
10, som de plotter ind i et koordinatsystem med sidetal på x-aksen og humøret
på y-aksen.
Lav en collage, hvor du klipper
eller river billeder og illustrationer ud fra reklamer og aviser, som
symboliserer hovedpersonens humør. Her kan de være så kreative, de vil, med
udklip, udprint, farvesymbolik og så videre.
Optag
en kort samtalepodcast, hvor hovedpersonen er inviteret ind i studiet til at
tale om, hvad der gør ham eller hende glad, og hvad der udfordrer i livet. Det
tvinger eleverne til at mærke efter på egen krop, hvad hovedpersonen føler, i
stedet for bare at strege ord under.