Anmeldelse

At vurdere læremidler i dansk

At vurdere læremidler i dansk

Læremidler har altid været et stærkt styrende element i danskundervisningen i folkeskolen. Derfor er udformningen af en læremiddelfaglighed vigtig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange dårlige og undertiden fagligt ukorrekte danskbøger har gennem tiderne levet et langt liv i folkeskolen på grund af lærernes manglende skoling i analyse af materialer. Denne manglende kompetence har ofte ført til, at smart og moderigtig markedsføring fra forlagene har styret deres valg.

Fakta:

Titel: At vurdere læremidler i dansk

Forfatter: Dorthe Carlsen, Jens Jørgen Hansen

Pris: 75 kroner

Sider: 39 sider

Type: Bog

Forlag: Dansklærerforeningen

Dette studiehæfte, der henvender sig til lærere og lærerstuderende, handler om at vurdere læremidler og om at have en reflekteret omgang med dem. En sådan læremiddelfaglighed kan føre til både en kvalificeret analyse og vurdering af læremidler og en bedre anvendelse af dem i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Endelig opererer forfatterne i hæftet med en udviklingsdimension. Kritisk drøftelse af læremidler i et fagligt fællesskab kan føre til udvikling af faget på en skole.

Det er meget prisværdigt, at forfatterne i denne bog systematisk beskriver, hvordan man kan analysere og vurdere læremidler til dansk. De slår til lyd for etablering af en læremiddelfaglighed, der består i, at lærerne anvender en systematisk faglig-pædagogisk metode til at forholde sig til læremidler, og at der skabes et fælles fagsprog om emnet. Lærerne skal kunne vurdere læremidlers formulerede og indbyggede fagsyn, deres syn på læring og deres forslag til undervisningens tilrettelæggelse.

I et af afsnittene opstilles nogle væsentlige og brugbare kriterier ordnet efter fire kategorier:

1. Om læremidlet omfatter en foreløbig registrering af facts om genre, forlag, modtager med mere.

2. Videnskriterier handler om syn på danskfaget, opfattelse af det faglige genstandsfelt, kognitivt niveau, strukturering af viden og faglige metoder og relation til officielle bestemmelser.

3. Undervisningsmæssige kriterier bruges til analyse af intentionen med læremidlet og de reelle forslag til tilrettelæggelse af forløb, undervisningsdifferentieringens rolle, den implicitte lærerrolle og organiseringen af undervisningens rum.

 4. Læringskriterier fokuserer på læringssyn, opgavetyper, elevernes forskellige forudsætninger og indbyggede elevroller.

Med dette hæfte er der taget et skridt på vejen mod en læremiddelfaglighed i dansk, men der er lang vej fra dette hæfte til skabelse af en grundig, systematisk model til analyse og vurdering af læremidler til dansk. Forfatterne forholder sig kun til didaktiske læremidler, mens ikke-undervisningstilrettelagte materialer som for eksempel tekster i de nye elektroniske medier ikke behandles, og kategoriseringen af forskellige læremiddeltyper, de opstillede vurderingskriterier og anvendte begreber om fagets og forskellige læremidlers egenart kan diskuteres og forbedres.

Jeg vil anbefale lærerstuderende og lærere at læse og bruge hæftet, så de kommer i gang med at arbejde dybtgående med analyse, valg og anvendelse af læremidler, der passer til deres undervisning. Bogen er således en god begyndelse til en nødvendig professionalisering af læremiddelområdet i dansk.