Anmeldelse
Hvad nu hvis ...
Hvad nu hvis ...
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forfatterne Ida-Marie Rendtorff og Daniel Zimakoff står bag bogen "Hvad nu hvis ...". Forsidelayout og en hurtig gennembladring giver det umiddelbare indtryk, at materialet henvender sig til mellemtrinnet. Forordet viser dog noget andet, her tales blandt andet om drukfester og Breezere som inspirationskilde til den gode historie. "Hvad nu hvis ..." er da også et materiale til udskolingen, der omhandler kunsten at skrive fiktion.
Fakta:
Titel: Hvad nu hvis ...
Forfatter: Ida-Marie Rendtorff, Daniel Zimakoff
Pris: 205 kroner
Sider: 123 sider
Type: Bog
Forlag: Alinea
Bevæger man sig ind i bogen, åbner der sig en verden af inspirerende skriveøvelser suppleret med konkrete opgaver til tekststykker, hvoraf mange er skrevet af forfatterne selv. Bogen udfylder helt sikkert et tomrum og er fuldt ud dækkende i forhold til litterære virkemidler og teknikker. Den behandler processen lige fra at få en idé til at skrive, så det fænger. I bogen finder man også en god oversigt over litteraturens klassiske konflikter.
Desværre sidder man tilbage med følelsen af, at kendskabet til aldersgruppens niveau mangler. Et lærebogsmateriale skal gerne lægge sig i spændingsfeltet mellem elevernes forforståelse og deres udvikling af ny anvendelig viden. Dette materiale ligger for højt. Mange af refleksionsopgaverne og begrebsformuleringerne er for abstrakte og kræver et forkundskab til sproglige og stilistiske virkemidler, som eleverne på dette alderstrin ikke besidder.
Man må derfor som lærer gennem en nøje udvælgelse af afsnit og opgaver samt forberede sig på en del uddybende forklaringer, der hvor forfatterne bliver for teoretiske og dybtborende i deres stof i forhold til alderstrinnet. Eleverne kan dog med "Hvad nu hvis ..." og en dygtig lærer uden tvivl lære noget om litterære virkemidler, som de kan få gavn af i deres fremtidige skriftlige opgaver.