Debat

Om usikre læsere

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk skole har tilsyneladende affundet sig med, at cirka 20 procent af eleverne forlader skolen som usikre læsere. Men det bør man ikke affinde sig med, hvis det kan undgås, og det kan det, hvis man ændrer starten på læseindlæringen. Det er klart, at hvis det er i orden, at man de to første år gætter sig til nogle ord ud fra indholdet, så bliver det den måde, man læser på. Men med en sværere tekst bliver det sværere at gætte rigtigt, og man er så blevet en af de »usikre læsere«. Det grundige må man nødvendigvis lære fra start. Eleverne skal blive helt sikre ikke alene i bogstaverne, men også i lydmæssigt og synsmæssigt at opfatte stavelser. Det krav har man opgivet at leve op til, fordi vi ikke vil plage de små. Ved at bruge skråskriften tidligt får man en hjælper, så eleverne kan lære det ved eget arbejde. Et arbejde, som de kan lide, fordi det er, som Montessori vidste: Børn i alderen fire til otte år elsker at skrive og kan gøre det smukt, mens børn på 11 år ofte ikke kan.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler