Anmeldelse

Godt på vej 3

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne del af læsebogssystemet bliver børnene ført rundt til forskellige steder i Europa, efter at de i de foregående dele har været i Danmark og i Norden. Børnene er ifølge den bagvedliggende teori nået til det stade i læsningen, hvor de læser for at lære, og de får mange forskellige tekster at forholde sig til.

De skønlitterære tekster spænder fra udsnit af "Momo" af Michael Ende over en historie af Jeppe Aakjær til en smagsprøve på "Skammerens datter" af Lene Kaaberbøl og til klassikeren "Rottefængeren fra Hammeln". Førstnævnte historie giver anledning til filosofiske overvejelser, idet de grå herrer jo går rundt og samler folks tid ind, hvilket bevirker, at folk ikke har tid til deres børn. Med "Skammerens datter" bliver børnene udfordret på både fantasi og psykologisk indlevelse, hvad følgende passage kan vise: "Jeg væltede Cilla omkuld og stirrede hende ind i øjnene. Det var sært. Det var, som om jeg kunne se lige ind i hende. Alt det dårlige, Cilla havde gjort".

Også faglitterært er der valgt meget forskellige tekster. "Sort sol" handler om stærenes lejlighedsvise og meget specielle adfærd. "Otto og farfar" handler om, at de to sammen leger og eksperimenterer med en dampmaskine og en legosamling, der gør dem begge til små ingeniører og skaber et fantastisk samvær.

Af andre elementer i systemet findes en opgavebog A og B, der får eleverne til at bearbejde stoffet fra læsebogen og til at opøve forskellige sider af skriftlig udtryksfærdighed.

En lærervejledning giver baggrund og samler materialerne på samme inspirerende måde som for de foregående dele af "Godt på vej". Konceptet virker på mig meget rigtigt. Teorierne er som indledning forklaret, idet der grundigt gøres rede for elevernes standpunkt i 4. klasse inden for hoveddisciplinerne i dansk. Derefter følger forslag til brug af bøgerne kapitel for kapitel, idet mange kreative og fantasifulde ideer bliver konkretiseret. Ideerne er rigt illustreret med fotos af levende og glade børn, der laver de ting, der bliver foreslået. Man har det indtryk, at billederne viser flotte produkter, fantasifulde kostumer og stor koncentration, så der er tale om en pædagogik, der kvalitativt er i orden. Et højst inspirerende bogsystem.