Anmeldelse
Læsevanskeligheder
Læsevanskeligheder
Læsefærdigheder er vigtigere for de unges uddannelsesvalg end deres sociale arv. Med dårlige læsefærdigheder har man færre hylder at vælge på
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den dårlige nyhed er, at læsevanskeligheder har konsekvenser. Det begrænser mulighederne for uddannelsesvalg, og det giver for lavt udbytte af uddannelse.
Fakta:
Titel: Læsevanskeligheder
Forfatter: Carsten Elbro
Pris: 279 kroner
Sider: 323 sider
Serie: Seminarieserien
Type: Bog
Forlag: Gyldendal
Den gode nyhed er, at noget kan gøres. Man kan forudsige og forebygge helt fra børnehaven, og undervisning virker.
Forfatteren tilbyder en model og terminologi til at beskrive elever med læsevanskeligheder. Fokus er på de vigtige færdigheder i læsning og de aktiviteter, der støtter læsesvage elever i at udvikle færdighederne.
Bogen er ikke en håndbog i, hvordan man organiserer selve aktiviteterne i undervisningen. Har man brug for indblik i principperne bag det, kan man gå til Liv Engen ("Lærerens ABC"), Jørgen Frost ("Principper for god læseundervisning") og Merete Brudholm ("Læseforståelse - hvorfor og hvordan").
Elbros hensigt er ikke at udarbejde en manual for den konkrete undervisning. Han vil i stedet formidle forskningens indsigt i, hvad læsevanskeligheder kan være, hvad de skyldes, hvordan de opdages og forebygges, og hvad man kan gøre for at reducere dem. Det er ikke holdninger og synspunkter, men derimod forskningsresultater, der bør udpege retningen for at forstå og reagere på læsevanskeligheder.
Der er to hovedkomponenter i læsefærdighed: afkodning (identifikation af de enkelte ord) og sprogforståelse (gendannelse af tekstens forestillingsindhold på basis af de afkodede ord). Det er disse to komponenter, læreren skal vurdere.
Elbro konkretiserer det ved at vise os fire elever med læsevanskeligheder af forskellige årsager. En er ordblind. En anden er ordblind og har sammensatte sproglige vanskeligheder. En tredje har vanskeligheder med sprogforståelse i læsning, når hun ikke har et indgående personligt kendskab til tekstens emne. Og en fjerde har vanskeligheder med læsning på grund af et meget begrænset ordforråd på dansk.
Ordblindhed fylder 85 procent af siderne i bogen, mens vanskeligheder med sprogforståelsen i læsning får de sidste 15 procent.
En svaghed i bogen er, at den ikke anviser, hvordan eleverne kan bruge kompenserende værktøjer som for eksempel "It-rygsækken". Elbro foretrækker, at eleverne støttes i selv at blive gode læsere, især gode afkodere.
Bogen forudsætter ikke stor viden om læsning. Den peger på, hvor læseren kan gå videre for at få en mere grundlæggende forståelse.
Elbro tilbyder her en grundig og læsevenlig indføring i ordblindhed. Hvert afsnit i bogen starter med en oversigt over, hvad man kan lære af kapitlet, og slutter med en opsummering af hovedpointerne. Derimellem står dokumentationen. Nemt!
På hjemmesiden www.laesevanskeligheder.gyldendal.dk kan man se eksempler på de sprog- og læsetest, bogen omtaler. Det ville være interessant, hvis vi også fik mulighed for at se og høre de fire elever læse.
Bogen kan anbefales til alle, der gerne vil have indsigt i, hvad forskningen har at sige om læsevanskeligheder med fokus på ordblindhed.