Anmeldelse

Stavning i grundskolen

Stavning i grundskolen

Nyere og ældre viden og en lang række undervisningseksempler samles i en inspirerende bog om stavning i grundskolen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Staveundervisning er som økologisk landbrug. Dyrkning af forskellige afgrøder afhænger af jordbundens beskaffenhed, og mange metoder tages i betragtning. I øvrigt vil vekseldrift være en fordel. Sammenligningen er den engelske forsker David Moseleys.

Fakta:

Titel: Stavning i grundskolen

Forfatter: Grete Wiemann Borregaard

Pris: 175 kroner

Sider: 136 sider

Serie: Danskdidaktik-serien

Type: Bog

Forlag: Dansklærerforeningen

Citatet bringes i kapitlet med overskriften: "Hvad er god staveundervisning?" Det har forfatteren mange bud på i en fortræffelig bog om stavning. Hovedvægten lægges på mellemtrinnet, men også indskolingstrin og de ældste trin får gode råd med på vejen.

Karakteristisk for bogen er den fine balance imellem teori og praksis. Den ret begrænsede nyere danske forskning om stavning refereres med udblik til udenlandsk forskning inden for området. Samtidig kommer forfatteren med en lang række konkrete eksempler på, hvordan hun har grebet undervisningen an på forskellige klassetrin. Her er både systematik og iderigdom.

Bogen starter formelt og lidt tungt med gennemgang af staveområdet i "Fælles Mål Dansk", herunder diverse trinmål. Så følger kapitler om staveudvikling og forholdet imellem læsning og stavning. Her fremhæves det, at tidlig skrivestart kan støtte læseindlæringen.

Megen læsning og skrivning støtter også staveindlæringen, men hvis det kombineres med formel staveundervisning, vil det have den største effekt, viser hele tres nyere amerikanske studier. I øvrigt fremhæver forfatteren, at det er en god ide at sætte forholdsvis tidligt ind med staveundervisning i tilknytning til elevernes skriftlige arbejder. 

Fra midt i bogen lægges hovedvægten på selve undervisningen i stavning, herunder også planlægning, differentiering og evaluering.

Det mildt sagt ikke særlig lydrette danske sprog får sin særlige omtale, og problemerne med r-fejl får en grundig behandling. Den danske sprogforsker Holger Juul fremhæver, at disse fejl kan skyldes mange forskellige typer af staveproblemer, og undervisningen bør selvfølgelig tage udgangspunkt i elevens aktuelle problem.

 "Kategorien samler så forskellige fejl som høre (for hører), engler for (engle), forælder (for forældre), fransklæres (for fransklærers) ... og interlektuel (for intellektuel)". Nogle af disse fejl skyldes udtalefejl, andre er grammatiske fejl, overgeneraliseringer og forkert analyse af et ord.

I 1986 udgav Claus Detlef og Jørn Lund bogen "Stavning". Den har nu fået en værdig afløser. "Stavning i grundskolen - hvad gør vi?" forener på forbilledlig vis viden, forskning og undervisningspraksis. Den anbefales til både lærerstuderende og dansklærere. De vil alle her kunne hente ny viden og inspiration.