Anmeldelse
Golak
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Josefine Ottesen har skrevet endnu et brag af en roman. Den hedder "Golak" og er første bind i en trilogi - "Det døde land".
Fakta:
Titel: Golak
Forfatter: Josefine Ottesen
Pris: 199 kroner
Sider: 324 sider
Serie: Det døde land
Type: Bog
Forlag: Høst og Søn
Hovedpersonen i romanen er Jonah, som helt i overensstemmelse med genren fantasy skiller sig ud på en særlig måde. Han vokser op i et meget mandsdomineret samfund, hvor de traditionelle værdier er de fremherskende.
Golakkerne bor i det døde land omkring den landsby, hvor Jonah og hans familie bor. Golakkerne er ifølge ældsterådet i landsbyen dyr, der af og til angriber landsbyen for at skaffe mad. Under et af disse angreb opdager Jonah, at golakkerne faktisk har et sprog. Denne opdagelse gør, at han kommer i opposition til ældsterådet, og han må betale en menneskeligt høj pris for sin påstand om, at de kan tale.
Romanen er lanceret som en trilogi, og det meste af første bind går med at bygge Jonah op som hovedperson, sideløbende med at strukturen i romanen ligner den klassiske udviklingsroman. Først barndommen, derefter ungdommen og endelig den modne, erfarne og voksne Jonah, der kan udkæmpe den kamp mod galakkerne, som nærmest er uundgåelig. Netop dette forhold, at Josefine har valgt at skrive en trilogi, gør den mindre egnet som hovedværkslæsning i skolen, da værklæsning helst skal ses som et hele. Den massive skildring af barndommen og hovedpersonens indre liv giver sandsynligvis mening, når alle tre bøger er udkommet, men ikke som enkeltværk i danskundervisningen i folkeskolen.
Lærerens lod i undervisningen er at vælge, og det er ikke muligt at læse alle tre romaner i undervisningen, når de engang er udkommet, og det ville være ærgerligt at være nødt til at splitte en trilogi op og kun arbejde med den ene i undervisningen. Derfor skal Josefine Ottesens meget helstøbte første del virkelig anbefales som frilæsning for eleverne allerede fra mellemtrinnet, hvor hun jo allerede med rette er en anbefalelsesværdig forfatter.