Anmeldelse
Fandango
Fandango
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Fandango. Dansk for 3. klasse" er første del af et nyt dansksystem til mellemtrinnet med skønlitteratur i fokus. Målet er først og fremmest at udvikle eleverne til kompetente og engagerede litteraturlæsere og -skrivere. Ifølge faghæftet for dansk skal eleverne både lære at læse og forholde sig til sprog, litteratur og kommunikation.
Fakta:
Titel: Fandango
Forfatter: Trine May, Susanne Arne-Hansen
Type: Bog
Forlag: Gyldendal
Systematisk undervisning i læseforståelse er en forudsætning for, at eleverne kan blive funktionelle læsere, således at de ikke kun kan læse teksten, men også er i stand til at forholde sig reflekterende og tolkende til den.
"Fandango. Dansk for 3. klasse" har som konsekvens heraf et rigt udbud af tekster på flere niveauer, også højere, der er med til at udvikle de kompetencer, der gør eleverne tolkende og reflekterende. Materialet lægger op til en tæt sammenhæng mellem læsning, skrivning og mundtlighed for gennem den læste litteratur at opbygge elevernes eget skriftsprog.
For at give eleverne et fælles begrebsapparat, når der samtales om og skrives litteratur, er systemet bygget op over begreber som personkarakteristik, miljø, komposition, virkemidler, intertekstualitet og genrekendskab. Desuden præsenteres et forfatterskab, en film og en kunstner. Med andre ord et ret bredt genrevalg, så eleverne så tidligt som muligt bliver bevidste om genrer og deres muligheder.
"Fandango. Dansk for 3.klasse" forventes at blive fulgt op af tilsvarende bøger for 4., 5. og 6. klasse.